Zvláštní matrika – narození, uzavření manželství a úmrtí státních občanů České republiky v cizině
Položka situace | Popis situace |
---|---|
1. Identifikační číslo návodu: | |
2. | |
3. Název: |
Zvláštní matrika - narození, uzavření manželství, úmrtí a uzavření registrovaného partnerství státních občanů České republiky v cizině |
4. Popis: |
O zápis do zvláštní matriky se žádá v případě: |
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.): |
Členové rodiny (manžel, rodič, dítě, prarodič, vnuk, pravnuk), sourozenec, zplnomocněný zástupce na základě plné moci s úředně ověřeným podpisem, snoubenec, který je státním občanem ČR, případně vypravovatel pohřbu, nebo osoba, která se zemřelým žila ve společné domácnosti, nebo která na vydání úmrtního listu prokáže právní zájem. |
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace: |
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace: Do zvláštní matriky se zapisují narození, uzavření manželství, úmrtí a uzavření registrovaného partnerství občana ČR, ke kterému došlo na: - území cizího státu; Zápis do zvláštní matriky se provede i na základě protokolu o uzavření manželství v případě, že byl život snoubence přímo ohrožen, pokud k uzavření manželství došlo před velitelem námořního plavidla plujícího pod státní vlajkou ČR, velitelem letadla zapsaného v leteckém rejstříku v ČR nebo velitelem vojenské jednotky ČR v cizině, je-li alespoň jeden ze snoubenců občanem ČR. Došlo-li k narození, uzavření manželství, úmrtí nebo uzavření registrovaného partnerství státního občana ČR v cizině a stanoví-li zákon o matrikách nebo zvláštní právní předpis, že je občan ČR povinen předložit matriční doklad, je občan nebo pozůstalý, jde-li o zápis úmrtí, povinen předložit matriční doklad vydaný zvláštní matrikou. Uzavřel-li cizinec manželství se státním občanem ČR v zahraničí, je povinen při jednání před orgány veřejné moci, Českou národní bankou, Veřejným ochráncem práv, Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových, státními fondy a zdravotními pojišťovnami doložit oddací list vydaný zvláštní matrikou, nelze-li požadované údaje ověřit jinak. Žádost o zápis do zvláštní matriky podá oprávněná osoba u: - zastupitelského úřadu ČR, nebo K žádosti o zápis do zvláštní matriky se připojí: - cizozemský matriční doklad, který se týká narození, uzavření manželství nebo úmrtí občana ČR, jež má být zapsáno do zvláštní matriky, opatřený náležitými ověřeními a úředně přeložený do českého jazyka (bližší informace poskytne kterýkoli matriční úřad nebo zastupitelský úřad). Nelze-li cizozemský matriční doklad pro závažnou překážku předložit, je možno provést zápis i na podkladě jiných veřejných listin; - doklad o státním občanství ČR osoby, které se zápis týká, tj. občanský průkaz, cestovní doklad, osvědčení o státním občanství, které není starší 1 roku, listina o nabytí nebo udělení státního občanství ne starší 1 roku); u narozených dětí, které nikdy neměly trvalý pobyt na území ČR, vydá osvědčení o státním občanství ÚMČ Praha 1 - další doklady potřebné k ověření správnosti údajů zapisovaných do matriční knihy, nelze-li je prokázat shora uvedenými doklady - například pravomocný rozsudek o rozvodu manželství, úmrtní list manžela / partnera (bližší informace poskytne kterýkoli matriční úřad, krajský úřad nebo zastupitelský úřad ČR v cizině). |
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace: |
Občan České republiky požádá o zápis do zvláštní matriky: - zastupitelský úřad ČR, nebo |
8. Na kterém úřadu můžete tuto životní situaci řešit: |
Úřad městské části Praha 5, Odbor matrik a státního občanství, Oddělení správy matrik a státního občanství. |
9. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit: |
Úřad městské části Praha 5, Odbor matrik a státního občanství, Oddělení správy matrik a státního občanství, 150 22 Praha 5 - Smíchov, Štefánikova 236/13, 246/15, 1. patro Tel. kontakty pro případné informace: narození: Klára Charvátová Janatová - tel. 257 000 596, Eva Pekařová - tel. 257 000 884, Kateřina Nováková, tel. 257 000 882, Zdeňka Navrátilová - tel. 257 000 580 úmrtí: Irena Janoušová - tel. 257 000 530, Irena Navrátilová - tel. 257 000 529 úřední hodiny: pondělí a středa od 8.00 - 18.00 hodin |
10. Jaké doklady a informace musíte mít s sebou: |
K žádosti o zápis do zvláštní matriky se připojí: - cizozemský matriční doklad, který se týká narození, uzavření manželství, úmrtí nebo uzavření registrovaného partnerství občana ČR, jež má být zapsáno do zvláštní matriky, opatřený náležitými ověřeními a úředně přeložený do českého jazyka (bližší informace poskytne kterýkoli matriční úřad nebo zastupitelský úřad). Nelze-li cizozemský matriční doklad pro závažnou překážku předložit, je možno provést zápis i na podkladě jiných veřejných listin; - doklad o státním občanství ČR osoby, které se zápis týká, tj. občanský průkaz, cestovní doklad, osvědčení o státním občanství, které není starší 1 roku, listina o nabytí nebo udělení státního občanství ne starší 1 roku); - další doklady potřebné k ověření správnosti údajů zapisovaných do matriční knihy, nelze-li je prokázat shora uvedenými doklady - například rodný list (při zápisu manželství), pravomocný rozsudek o rozvodu manželství, úmrtní list manžela/partnera (bližší informace poskytne kterýkoli matriční úřad, krajský úřad nebo zastupitelský úřad ČR v cizině). |
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici: |
Formulář „Žádost o zápis do zvláštní matriky“ získáte v úřední dny (pondělí a středa) na Odboru matrik a státního občanství, Praha 5, Štefánikova 13, 15, 1. patro, a na webových stránkách ÚMČ Praha 5: |
12. Jaké jsou v této situaci správní poplatky a jak je máte uhradit: |
Za provedení zápisu do matričních knih vedených zvláštní matrikou a vydání prvopisu matričního dokladu (rodného, oddacího, úmrtního listu nebo dokladu o registrovaném partnerství) se správní poplatek nehradí. |
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení: |
Zvláštní matrika provede zápis do matriční knihy do 30 dnů od obdržení podkladů. |
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) postupu: |
- |
15. Jaké další činnosti jsou po vás jako žadateli požadovány: |
- |
16. Můžete využít tuto elektronickou službu: |
Žádost nelze vyřídit elektronicky. |
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje: |
Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení |
18. Jaké jsou související předpisy: |
- |
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují: |
Proti rozhodnutí o zamítnutí je možné podat odvolání do 15 dnů ode dne jeho doručení k Odboru vnitřních věcí Magistrátu města Brna, Malinovské nám. 3, Brno, a to prostřednictvím podatelny Úřadu městské části Brno-střed, Dominikánská 2, Brno. |
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení předepsaných povinností: |
§ 79a zák. č. 301/2000 Sb. |
21. Nejčastější dotazy veřejnosti na toto téma a odpovědi na ně: |
- |
22. Potřebujete se k věci dozvědět víc? |
- |
23. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě, a to: | |
24. Související životní situace a návody, jak je řešit: |
- |
25. Za správnost návodu odpovídá útvar: |
Odbor matrik a státního občanství |
26. Za správnost návodu odpovídá pan/paní: | Klára Charvátová Janatová |
27. Návod je zpracován podle právního stavu ke dni: |
01. 01. 2024 |
28. Kdy byl návod naposledy aktualizován nebo ověřena jeho správnost: |
04. 01. 2024 |
29. Datum konce platnosti návodu: | |
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace: |
K zápisu matriční události je příslušná Zvláštní matrika Brno, ÚMČ Praha 5 funguje pouze jako zprostředkovatel při podání žádosti. |