Vydávání druhopisů matričních dokladů: rodných, oddacích, úmrtních listů a dokladů o registrovaném partnerství
Položka situace | Popis situace |
---|---|
1. Identifikační číslo návodu: | |
2. | |
3. Název: |
Vydávání druhopisů matričních dokladů: rodných, oddacích, úmrtních listů a dokladů o registrovaném partnerství |
4. Popis: |
Úřad městské části Prahy 5 vede matriční knihy narození, manželství a úmrtí pro Městskou část Praha 5 a Městskou část Praha-Slivenec od 01.01.1950. Knihy registrovaného partnerství vede od 01.01.2024 pro Městskou část Praha 5 a Městskou část Praha-Slivenec. |
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.): |
Matriční úřad vydá matriční doklad: a) fyzické osobě, které se zápis týká, nebo členům její rodiny, Matriční úřad vydá úmrtní list osobě, která na jeho vydání prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti anebo osobě, která je vypravitelem jeho pohřbu. Matriční úřad vydá fyzické osobě matriční doklad, uplynula-li od provedení dotčeného zápisu v matriční knize lhůta 100 let u knihy narození, 75 let u knihy manželství nebo knihy partnerství a 30 let u knihy úmrtí; u zápisů v matriční knize vedené zvláštní matrikou se tyto lhůty počítají od matriční události. Požádá-li fyzická osoba o vydání matričního dokladu prostřednictvím zmocněnce, musí být její podpis na plné moci úředně ověřen. |
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace: |
Matriční doklad může být vydán pouze oprávněné osobě, pokud od provedení dotčeného zápisu neuplynuly výše uvedené zákonné lhůty. |
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace: |
Oprávněná osoba musí podat písemnou žádost matričnímu úřadu. |
8. Na kterém úřadu můžete tuto životní situaci řešit: |
Pro vydání druhopisu matričního dokladu je příslušný úřad dle místa vzniku matriční události. Pokud matriční událost nastala ve správním obvodu MČ Praha 5 nebo MČ Praha-Slivenec, je příslušný Úřad městské části Praha 5, Odbor matrik a státního občanství, Oddělení správy matrik a státního občanství, na adrese: 150 22 Praha 5 - Smíchov, Štefánikova 236/13, 246/15, 1. patro. |
9. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit: |
Úřad městské části Praha 5, Odbor matrik a státního občanství, Oddělení správy matrik a státního občanství, na adrese: 150 22 Praha 5 - Smíchov, Štefánikova 236/13, 246/15, 1. patro Tel. kontakty pro případné informace: narození: Klára Charvátová Janatová - tel. 257 000 596, Eva Pekařová - tel. 257 000 884, Kateřina Nováková - tel. 257 000 882, Zdeňka Navrátilová - tel. 257 000 580 úmrtí: Irena Janoušová - tel. 257 000 530, Irena Navrátilová - tel. 257 000 529 úřední hodiny: pondělí a středa od 8.00 - 18.00 hodin |
10. Jaké doklady a informace musíte mít s sebou: |
- průkaz totožnosti žadatele (OP, cestovní doklad, event. řidičský průkaz, cizinci průkaz o pobytu na území ČR), |
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici: |
Formulář "Žádost o vydání duplikátu matričního dokladu" získáte v úřední dny (pondělí a středa) na Odboru matrik a státního občanství, Praha 5, Štefánikova 13, 15, 1. patro, a na webových stránkách ÚMČ Praha 5: |
12. Jaké jsou v této situaci správní poplatky a jak je máte uhradit: |
Za vydání druhopisu matričního dokladu se hradí správní poplatek ve výši 300,- Kč v hotovosti. |
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení: |
Lhůta pro vydání matriční dokladu je 30 dnů od obdržení žádosti. |
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) postupu: |
- |
15. Jaké další činnosti jsou po vás jako žadateli požadovány: |
- |
16. Můžete využít tuto elektronickou službu: |
Žádost nelze vyřídit elektronicky. |
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje: |
Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení |
18. Jaké jsou související předpisy: |
- |
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují: |
Pokud ÚMČ Praha 5 žadateli - fyzické osobě - o vydání druhopisů matričních dokladů nevyhoví v plném rozsahu, vydá o tom rozhodnutí. Účastník řízení se může proti rozhodnutí odvolat do 15 dnů ode dne jeho oznámení k Magistrátu hlavního města Prahy (oddělení matrik, státního občanství, voleb a územní orientace odboru živnostenského a občanskosprávního, Jungmannova 35/29, Praha 1). Odvolání se podává prostřednictvím ÚMČ Praha 5. |
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení předepsaných povinností: |
§ 79a zák. č. 301/2000 Sb. |
21. Nejčastější dotazy veřejnosti na toto téma a odpovědi na ně: |
- |
22. Potřebujete se k věci dozvědět víc? |
Kontaktujte Úřad městské části Praha 5, Odbor matrik a státního občanství. |
23. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě, a to: | |
24. Související životní situace a návody, jak je řešit: |
- |
25. Za správnost návodu odpovídá útvar: |
Odbor matrik a státního občanství |
26. Za správnost návodu odpovídá pan/paní: | Klára Charvátová Janatová |
27. Návod je zpracován podle právního stavu ke dni: |
01. 01. 2024 |
28. Kdy byl návod naposledy aktualizován nebo ověřena jeho správnost: |
04. 01. 2024 |
29. Datum konce platnosti návodu: | |
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace: |
- |