Výstava “Spectucalare Art Show 2024” v Galerii Portheimka
13/03/2024Galerie Portheimka bude doslova očitým svědkem další mimořádné události z dílny ředitele Chemistry Gallery a zároveň kurátora Petra Hájka. Multižánrový Festival Spectaculare propojuje hudbu se zážitkem z vizuálně silných světelných instalací a proto výstava, která je součástí tohoto festivalu, se zaměřuje právě na interaktivní světelné instalace, které mají k hudbě velmi blízko.
Prostřednictvím skupinové výstavy propojuje skupinu čtyř současných autorů Dana Gregora, Petra Puffera, Richarda Loskota a Lukáše Dřevjaného. „Budete se moci Portheimky dotknout všemi smysly prostřednictvím instalací, které jsou již ve světě zcela běžným fenoménem. Záměrem radnice je podněcovat kreativní potenciál a představovat nejnovější trendy v kultuře,“ říká radní Štěpán Rattay (Piráti).
Progresívní hudební dramaturgie Festivalu Spectaculare od moderátora Josefa Sedloňe z Radia 1 nás zavádí na pole současné experimentální elektronické a akustické hudby. “Součástí Festivalu Spectaculare jsou vizuálně silné instalace k jednotlivým hudebním vystoupením, a proto jsme chtěli udělat také vizuálně silnou výstavu, kterou připraví autoři pracující s médiem světla, které na hudbu často interaktivně reaguje,” dodává k výstavě kurátor Petr Hájek.
Dan Gregor, autor prvních mappingů v prostředí ČR (jako součást uskupení Macula), opět posouvá za pomoci hudebního producenta FLOEXe (Tomáš Dvořák) a dlouhodobého spolupracovníka Ondřeje Průchy svoji proslulou interaktivní instalaci Netykavka. Tato minimalistická interaktivní instalace reagující na pohyb, která je přímo inspirovaná dílem avantgardního umělce Anthony McCalla a jeho pracemi vytvářenými ze světelných paprsků, je ve své inovované podobě již v podstatě křehkým hudebním nástrojem, se kterým je možné si hrát a také na něj hrát.
Dlouholetý člen průkopnického vizuálního uskupení Lunchmeat, Lukáš Dřevjaný, dosahuje ve své interaktivní digitální světelné instalaci Synchronik podobnou estetiku jako Gregor ve své Netykavce, přesto jde díky použití laseru a zrcadlové plochy na stropě o zcela jiné technologické rozhraní. Doplněním interaktivity, která divákovi umožňuje instalaci ovládat a dalším propojením laseru s digitální instalací ve vedlejší místnosti, dodává své instalaci prvky “gamefikace”, která je pro současné digitální tvůrce horkým tématem i například díky fenoménu NFT. V obou instalacích může návštěvník do sytosti vychutnat kouzlo interaktivních světelných instalací, kde je divákem i aktérem zároveň.
Světlonoš Petr Pufler v barokním sále Portheimky ve své světelné etudě na téma věčnosti nekonečna, jednoty sebezničení a znovuzrození s mystickým názvem Uroboros symbolicky představuje cyklickou podstatu všech věcí a nekonečný návrat od konce k začátku. Používá k tomu své autorské pryskyřicové “měsíce”, které v posledních letech vyvinul, a které zde prezentuje v podobě symbolické “sebepojídací” instalace, jenž je roztančena na míru vytvořenou hudbou od českého hudebního producenta HRTL (Leoš Hort) a programováním technologického mága Dominika Jančíka.
Celé spodní patro Galerie Portheimka patří experimentální tvorbě několikanásobného finalisty Ceny Jindřicha Chalupeckého Richarda Loskota. Ten se ve své umělecké tvorbě zabývá také zpracováním komplexních prostředí za využití audio vizuálních nástrojů. Díky použití divadelních lamp, zrcadel a principu odrazu světla vytváří pohlcující světelnou instalaci, která ukazuje, že světelná instalace se nemusí omezovat jen na tmu a na bílý paprsek světla, ale že naopak je světlo fenomén mnohem komplexnější.
Spectaculare Art Show 2024 ukazuje, že i na poli světelného designu, který se v galeriích příliš často nevystavuje, existuje v ČR celá řada špičkových autorů, jejichž tvorba snese srovnání se špičkovou zahraniční tvorbou v této oblasti. Bude zajímavé sledovat, kam se tvorba nejen těchto autorů, ale celého odvětví umění založeného na světle, v nejbližší době posune.
Výstavu je možné navštívit od 14. března do 30. dubna.