Výstava Myslivecký realismus II v Portheimce – myslivci gender i ekologie
01/12/2023Portheimka bude svědkem netradiční výstavy, která spojuje kulturu a myslivost, k vidění bude na přelomu roku od 2. prosince do 15. ledna. Skupinová expozice třiceti dvou umělců, kteří jsou s tímto uměleckým směrem různorodým způsobem spojeni, je inspirována tématem lesa.
Myslivecký realismus přirozeně zahrnuje celou škálu témat, námětů a vizí, z nichž některé svádí k morbidním až dekadentním uměleckým výtvorům. Autoři humorem podkreslenou temnotu aplikovali rovněž na vizuální podobu plakátu, kdy zdánlivě absurdní propojení metalové estetiky s mysliveckou kulturou má svůj skrytý význam. Na první pohled nesourodá sestava umělců překvapí komplexností aktuální umělecké scény, kdy se hranice mezi jednotlivými styly rozplynuly a z umění se stal jeden velký ekosystém.
„Letohrádek Portheimka byl postaven za tehdejším městem, jako letní sídlo architekta Dientzenhofera. Dnes jde o jedinečný barokní skvost v samotném centru Smíchova, ale původně to bylo místo odpočinku, k němuž dříve patřila zábava, tudíž i hon na zvěř. Věřím, že výstava s mysliveckou tématikou si s letohrádkem dobře sedne. Projekt Chemistry Gallery by měl ukázat, že do historických budov patří i neotřelé a kontroverzní současné umění,“ vysvětluje radní pro kulturu Prahy 5 Štěpán Rattay (Piráti).
„Návštěvníci výstavy budou mít možnost zhlédnout výjevy, jež odkazují na stále více opomíjenou klasickou akademickou malbu. Tato ´tradiční´ umělecká oblast je v expozici stavěna do konfrontace s díly, jež se naopak mohou řadit do post-internetu, konceptuálního umění či moderního sochařství,“ upřesňuje Petr Hájek (Chemistry Gallery). Mezi témata, jimž se výstava věnuje, patří i sociální a genderová problematika či ekologie. Samotní umělci používají myslivectví jako metaforu k vyjadřování mnohem komplexnějších témat, jako například kritický pohled na šovinistickou symboliku lovu, kdy je zvykem se vyfotit se svou trofejí a „pochlubit se“.
„S odstupem času mi moje kontroverze přijde normální, což je možná důvod, proč ji posouvám dál. Ale samozřejmě nejde jen o kontroverzi. Vždy se za ní schovává něco víc, což každý divák není schopen přečíst. Mysliveckou tématikou jsem se inspiroval u přítelkyně na chatě a právě umělecké předměty se vyrábějí z ulovených zvířat. Na obrazech jsou vyobrazeny ženy, které zde symbolizují kořist,“ říká kurátor a jeden z autorů výstavy Filip Kůrka.
Autoři zobrazují myslivost i přes imaginární světy a mytologická témata. Nejstarším uměleckým námětem je ostatně lov. První prehistorické malby v jeskynních komplexech Altamiry a Lascaux zobrazovaly právě lov a dodnes je toto téma aktuální – jen již není tolik jednoznačné, kdo je lovec a kdo kořist. V chaosu uspěchané doby, která přináší stále nové technologické převraty, je mnohem obtížnější rozhodnout, co za umění považovat lze, a co je jen strojově vygenerovaný obraz.
Více informací naleznete na www.portheimka.cz.