Výsledky auditu a návrhu informační koncepce a strategie ÚMČ Praha 5

07/07/2011

Potvrzeno: Minulé vedení radnice nastavilo smlouvu s PRE nevýhodně!

Smlouva s Pražskou energetikou neplní skutečné požadavky úřadu a je ekonomicky nevýhodná. Investice Úřadu městské části Praha 5 do informačních a komunikačních technologií ve výši zhruba 50 milionů Kč ročně, ke kterým současnou troj-koalici (TOP09, ČSSD a VV) zavázalo předchozí vedení radnice (v čele s Milanem Jančíkem), NEODPOVÍDAJÍ možnostem, které informatika nabízí. S takovými výsledky auditu IT a návrhem informační koncepce a strategie se seznámili zastupitelé a radní ve středu 29. června.

Náklady na současné IT budou o 20 % nižší

Podle Miroslava Hampela (generálního ředitele společnosti KVADOS a.s., která analýzu stavu IT na úřadě prováděla) může městská část ušetřit zhruba 20 % nákladů při dodržení minimálně současné úrovně poskytovaných služeb.

„Náš úkol je především modernizace informatiky, aby se zvýšila kvalita služeb pro občany. Z výsledků analýzy vyplývá, že i při snížení nákladů můžeme dosáhnout mnohem lepšího standardu služeb. To je cesta, kterou se chceme ubírat“ upřesnil vizi radnice 1. zástupce starosty Ing. Miroslav Zelený.

Nevhodné parametry smlouvy s PRE

Smlouva s Pražskou energetikou dle analýzy řeší nepotřebné parametry a naopak neřeší dostupnost služeb (kritéria jsou orientována pouze na provoz samotné techniky, nikoliv zda je možné požadované služby využívat). Mimo jiné smlouva obsahuje nastavení kritérií, které ji zbytečně prodražují a nevycházejí z potřeb úředníků. Podle auditorů smlouva není výhodná ani pro poskytovatele, neboť jej zavazuje k nesplnitelným, nebo finančně náročným požadavkům (například závazek opravit zařízení do 1 hodiny od výpadku).

„V tuto chvíli IT zázemí neodpovídá outsourcingu služeb. Jde o operativní leasing, tedy leasing bez odkoupení zaplacené techniky“ hodnotí stav informatiky v Praze 5 starosta MUDr. Radek Klíma. „Na druhou stranu toto nastavení služeb není výhodné ani pro Pražskou energetiku. Věřím, že se nám podaří vyjednat lepší podmínky – nižší cenu při současném zvýšení kvality služeb a odstranění kritérií, které stejně nemůžeme reálně měřit a vyžadovat“ doplnil dále starosta.

Smlouva také zavazuje PRE k zajištění minimálně 30 % prací, jen 70 % může být outsourcováno přes subdodavatele. Analýza ale uvádí, že PRE zajišťuje pouze administrativu a provoz hotline, tedy linky, kam se zaměstnanci úřadu obrací se svými požadavky. Všechny ostatní odborné služby jsou poskytovány jejími externími dodavateli. Vyčíslit jednotlivé podíly je navíc velmi problematické. Dle auditu je navíc tento typ hotline jedním z finančně nejnáročnějších.

Nové možnosti pro radnici

„Praha 5 není nestandardní městskou částí, je zbytečné, aby využívala atypická řešení, pracně a draze vyvíjená na míru“ shrnul hlavní problém Miroslav Hampel.

Informační audit doporučuje přepracování smluvních závazků. Následovat bude například postupná konsolidace softwarového i hardwarového vybavení. Městská část zlevní nejen provoz služby, ale dosáhne i vyšší bezpečnosti dat úřadu a kvality služeb pro občany. Místo drahých individuálně vyvíjených nástrojů proto radnice využije moderní systémová řešení renomovaných firem, které působí v IT oboru.

„Zruší se také služby, o které občané projevují stále menší zájem, nebo které již nejsou aktuální a radnice za ně platí vysoké částky“ přiblížil jeden z kroků nového vedení starosta MUDr. Radek Klíma.

Riziko ztráty dat

Podle rad odborníků vzroste zabezpečení datových serverů dle normy ISO 27000. Testovací i provozní prostředí jsou nyní na stejném zařízení, což přináší zvýšené riziko výpadku. Jednotlivých serverů naopak bude méně, neboť nejsou využívány optimálně. Snížením jejich počtu se dle analýzy sníží provozní náklady při současném nárůstu bezpečnosti. Zastaralá je také telefonní ústředna.

Životní cyklus zařízení se prodlouží až na 10 let

Radnice podle smlouvy zakupuje pro každý počítač vlastní programové licence (například na kancelářský balík Microsoft Office). Počítače ale mění v tříletém intervalu a proto musí zakoupit také nový software (v rámci tzv. OEM licence). Příslušnou úpravou smlouvy a využitím virtualizace tak úřad prodlouží dle odborníků cyklus obnovy ze 3-4 let až na 10letý interval.

Kontakt

Městská část Praha 5
nám. 14. října 1381/4
150 00 Praha 5

Tel.: +420 257 000 511 E-mail: podatelna@praha5.cz

ID datové schránky: yctbyzq

Podrobné kontakty a úřední hodiny

Sociální sítě