Vodní “tramvaj” vyráží
04/08/2008Společný projekt Magistrátu hl. m Praha a radnic první, páté a druhé městské části na zřízení vodních přívozů propojující centrální ostrovy a centrum města s oblastmi Výtoně a Císařské louky zahájil zkušební provoz.
Záměrem projektu je obnovení přívozu na obou stranách Staroměstského jezu, který by propojoval sportoviště a odpočinkové zóny na centrálních pražských ostrovech.
„Přívoz zajistí další přístup na Pražské ostrovy a stane se tak významným komunikačním prostředkem, zajišťující alternativní propojení pravého a levého břehu,“ uvedl iniciátor projektu starosta Prahy 1 Petr Hejma, který dále vyzdvihl efektivní spolupráci s Magistrátem hlavního města Praha a také z druhou a především pátou městskou částí, díky které se projekt podařilo zrealizovat ve velmi krátké době.
„Přívozy zajišťují spojení mezi pravým a levým břehem Vltavy již od roku 2005 a obyvatelé i návštěvníci Prahy přijímají tyto nové možnosti dopravního spojení velmi pozitivně. To je také jeden z důvodů, proč letos vznikl nový projekt „Ostrovy a břehy. Bude to taková vodní tramvaj“řekl starosta MČ Praha 5 Milan Jančík „Lodní přeprava mezi Slovanským, Dětským a Střeleckým ostrovem, přezdívaná „ŽELVA“, fungovala kolem poloviny 20. století a stala se velmi oblíbeným dopravním prostředkem.“
Součástí projektu je zřízení dvou nových linek s názvy „P-4“ a „P-5“ První linka („P-4“) zajistí spojení obou Vltavských břehů s Dětským, Střeleckým a Slovanským ostrovem. V případě Střeleckého a Dětského
ostrova tak vznikne kvalitní a dostupné napojení na Pražskou integrovanou dopravu. Linka „P-5“ pak bude fungovat jako doplňující alternativa pro spojení centra města s oblastmi Výtoně, jižního Smíchova a Císařské louky. Linka opět plynule navazuje na PID. Její přístaviště jsou navíc napojeny na cyklostezky, čímž maximálně zpřístupní příbřežní partie Vltavy.
Projekt počítá s každodenním provozem v rozmezí od 1. dubna do 31. dubna s denním rozsahem 8:00 – 20:00 hodin. Převozní loď pro delší linku na jižní straně Staroměstského jezu („P-5“) ponese název Blanice a bude disponovat kapacitou 50-ti míst. Alka – loď sloužící na opačné straně jezu svým výtlakem spadá do kategorie malé plavidlo. Na lodích se bude platit běžnou jízdenkou, případně průkazkou MHD. SMS jízdenka zde platit nebude. Na spolufinancováni projektu se podílí Městské části Praha 1 a Praha 5 částkami 375 tis. Kč a společnost ROPID částkou 1, 600 tis. Kč. Zkušební doba je naplánovaná do konce letošní sezóny. Přívozy bude po dobu deseti let provozovat 1. všeobecná člunovací společnost.
V současné době jsou do systému PID zařazeny tři přívozy: Sedlec – Zámky, Podbaba – Trója a Zlíchov – Podolí. V případě zařazení přívozu do systému PID je dopravci, který zajišťuje přívoz plně hrazen provoz ze strany Hlavního města Prahy v rámci financování provozu MHD.