V okolí ZŠ Grafická bude bezpečno a hezky
11/11/2024Nejen zvýšení dopravní bezpečnosti, ale i estetické zlepšení prostoru nabízí návrh na úpravy okolí ZŠ Grafická. Projekt spolku Pěšky městem nevyžaduje rozsáhlé stavební úpravy, k nimž jsou třeba komplikovaná povolení.
Úpravy veřejného prostoru v rámci takzvaného taktického urbanismu jsou nejrychlejším a zároveň funkčním způsobem, jak zklidnit dopravu a místo také zkrášlit. Spolek Pěšky městem u ZŠ Grafická – na základě zadání MČ Praha 5 – navrhuje rozšíření plochy pro chodce, zkrácení vzdálenosti nutné pro překonání tamní křižovatky a instalaci sloupků, jež zabrání nežádoucímu parkování. Kromě primární dopravní bezpečnosti studie řeší i vzhled místa před školou, kde plánuje v nově vzniklém předprostoru (který vznikne právě díky zmíněným úpravám) instalaci minimalistického, ale velmi vkusného mobiliáře. Technická správa komunikací nejprve provede vymezení nepojízdných ploch. Poté dojde k položení takzvaného asfaltartu. V závěrečné fázi bude osazen mobiliář, tedy květníky, lavice, cyklostojany a koše. Pokud bude příznivé počasí, hotovo by mohlo být už před letošními Vánoci. V opačném případě na jaře.
„Bezpečné cesty do škol jsou nejvyšší prioritou naší koalice v oblasti dopravy. Po loňském úspěchu školní ulice Pod Žvahovem letos pokračujeme Grafickou a veřejnosti představíme projekt okolí ZŠ Waldorfská v Butovicích. Poptávku už máme pro německou ZŠ v Jinonicích a Tyršovu školu,“ konstatuje místostarosta Prahy 5 Milan Kryl (Piráti).
Přidanou hodnotou projektu je zapojení dětí do něj. Nejmladší generace výrazně promluvila nejen do výtvarného ztvárnění, ale s její pomocí se počítá i při samotných úpravách okolí školy. ZŠ Grafická se sice nyní nachází v zóně, kde lze jezdit nejvýše třicetikilometrovou rychlostí, v praxi však rychlost vozidel nic neomezuje. Zmíněné prvky taktického urbanismu dokážou – právě společně se zónou 30 – vytvořit bezpečný prostor, jemuž se řidiči budou muset přizpůsobit.
„V minulosti jsme se aktivně připojili k dopravním akcím a opatřením, která zvýšila bezpečnost u našich škol. Jednalo se hlavně o úpravu dopravního značení, zvýšení bezpečnosti na přechodech pro chodce i omezení kapacity projíždějících vozidel. S touto studií ovšem doposud nebyla opozice seznámena ani na výboru dopravy,“ reaguje opoziční zastupitel Jan Panenka z ODS.
Městská část Praha 5 si od projektu kultivace okolí ZŠ Grafická slibuje nejen vyřešení tamních problémů ohledně dopravy, ale také inspiraci pro další podobná místa. Tímto způsobem chce postupně vyřešit všechny problematické lokality. Platí zde pravidlo, že na základě iniciativy školy či skupiny rodičů radnice ve spolupráci s nimi zpracuje podnět, Technická správa komunikací po schválení příslušnými orgány připraví terén a poté lze přistoupit k vlastním pracím.