Uzavření sňatku/vstupu do partnerství státního občana ČR v cizině
04/01/2024Základní informace k životní situaci
Snoubenec, který je státním občanem ČR při uzavření manželství/vstupu do partnerství na
- území cizího státu
- zastupitelském úřadu ČR
- námořním plavidle nebo v letadle mimo území ČR
- místě, které nepatří pod pravomoc žádného státu,
předloží vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství/vstupu do partnerství (dále jen „Vysvědčení“), které se vydává na předepsaném tiskopise a platí 6 měsíců od jeho vydání.
Po uzavření manželství v cizině požádá státní občan ČR o zápis tohoto manželství/partnerství do zvláštní matriky, vedené Úřadem městské části Brno-střed, která vede matriční knihy, do nichž se zapisuje uzavření manželství a vznik registrovaného partnerství státních občanů ČR, k nimž došlo v cizině. Po provedení zápisu zvláštní matrika vyhotoví oddací list nebo doklad o registrovaném partnerství (bližší informace v kapitole „Zvláštní matrika“).
Kdo je oprávněn v této věci jednat
Státní občan ČR, který hodlá uzavřít manželství/vstoupit do registrovaného partnerství v zahraničí, nebo jimi pověřený zmocněnec na základě plné moci s úředně ověřeným podpisem žadatele.
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
„Vysvědčení“ vydá na žádost občana:
- matriční úřad podle místa trvalého pobytu v ČR, nebo posledního trvalého pobytu v ČR před odchodem do ciziny,
- Úřad městské části Praha 1, pokud trvalý pobyt v ČR nikdy neměl.
Úřad městské části Prahy 5 vydává „Vysvědčení“ výše uvedeným osobám, pokud mají (nebo měly) trvalý pobyt ve správním obvodu ÚMČ Prahy 5 a Prahy-Slivence.
„Vysvědčení“ nelze vystavit, pokud by manželství mělo být uzavřeno:
- nezletilému, který není plně svéprávný
- osobou, jejíž svéprávnost byla v této oblasti omezena
- osobou, která již dříve uzavřela manželství nebo vstoupila do registrovaného partnerství nebo jiného obdobného svazku uzavřeného v zahraničí, a tento svazek stále trvá
- mezi předky a potomky, mezi sourozenci (totéž platí o osobách, jejichž příbuzenstvo vzniklo osvojením)
- mezi poručníkem a poručencem, mezi dítětem a osobou, do jejíž péče bylo dítě svěřeno, nebo pěstounem a svěřeným dítětem.
Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
„Vysvědčení“ se vydá na žádost občana ČR.
S žádostí o vystavení „Vysvědčení“ se lze obrátit osobně či písemně na:
- matriční úřad podle současného místa trvalého pobytu občana, resp. povoleného pobytu bezdomovce, nebo
- matriční úřad podle posledního trvalého pobytu občana na území ČR před odchodem do ciziny, nebo
- Úřad městské části Praha 1, pokud takový pobyt dotčená osoba nikdy neměla.
Na které instituci životní situaci řešit
Úřad městské části Prahy 5.
Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
ÚMČ Prahy 5, Štefánikova 13, 15, Praha 5 – odbor matrik a státního občanství, oddělení správy matrik a státního občanství– pracoviště: matrika manželství
1. patro, kancelář č. 112
telefonní čísla pro případné informace:
matrika manželství: Helena Marešová – 257 000 538, Lídie Janáčová – 257 000 539
úřední hodiny: pondělí a středa 8.00 – 18.00 hodin
Jaké doklady je nutné mít s sebou
K žádosti o vydání vysvědčení žadatel předkládá:
- občanský průkaz nebo cestovní pas nebo povolení k pobytu pro cizince
- rodný list
- výpis z evidence obyvatel o místu trvalého pobytu a osobním stavu (lze prokázat občanským průkazem)
- úřední doklad o bydlišti a o osobním stavu, vydaný orgánem cizího státu, zdržuje-li se žadatel trvale v cizině (opatřený náležitými ověřeními a přeložený do českého jazyka)
- vdova (vdovec) předloží úmrtní list zemřelého manžela/partnera
- rozvedení předloží pravomocné rozhodnutí soudu o rozvodu manželství nebo pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství
- úřední doklad o správné podobě užívaného příjmení, není-li tato skutečnost patrná z předložených matričních dokladů.
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Lze využít formulář Úřadu městské části Prahy 5, který je k dispozici na matrice manželství a na webových stránkách ÚMČ Praha 5, sekce “Formuláře ke stažení”, Odbor matrik a státního občanství.
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Za vydání „Vysvědčení“ se hradí správní poplatek ve výši 500,- Kč v hotovosti.
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Žádost o vydání „Vysvědčení“ se vyřizuje do 30 dnů od jejího podání.