Praha 5 plánuje vytvořit 300 nových míst pro děti v mateřských školách
07/02/2013Zastupitelstvo městské části Praha 5 přijalo Koncepci udržitelného rozvoje školství pro rok 2013/2014, která počítá s investicemi do oprav budov ZŠ, stejně tak jako s vybudováním nových míst pro děti ZŠ a MŠ.
Na přelomu let 2011 a 2012 si MČ Praha 5 nechala zpracovat analýzu efektivity využití majetku a finančních příspěvků, poskytovaných mateřským a základním školám zřizovatelem (MČ Praha 5). Tento tzv. „školský audit“ neodhalil žádné zásadní nehospodárnosti, ale nastínil možnosti, jak dosáhnout úspor v řádu milionů korun. V tomto směru počítá koncepce především se zavedením centralizovaného nákupu nejnákladnějších služeb a zboží pro jednotlivé příspěvkové organizace.
Tato analýza dokazuje, že se městská část Praha 5 potýká s nedostatkem míst pro děti předškolního věku (v roce 2012 to bylo 150 dětí). Koncepce tedy navrhuje vytvořit minimálně 300 nových míst v mateřských školách formou rozšíření stávajících kapacit MŠ, přebudováním ZŠ a vytvořením nových míst formou tzv. montovaných MŠ.
„Potřebujeme řešit aktuální naléhavou situaci, ale nechceme stavět nové drahé objekty, pro které by Praha 5 neměla v budoucnu využití, kdyby třeba za deset let došlo k výraznému poklesu počtu dětí,“ vysvětluje Michal Šesták, radní za školství, kulturu a sport.
Navrhovaným řešením je využití budov Pod Žvahovem, kde by podle konceptu mohl vzniknout vzdělávací areál, zahrnující MŠ, ZŠ a další navazující vzdělávací instituce. Nová místa ve školkách vzniknou i na Barrandově, v Jinonicích, Košířích či Motole.
Celý koncept tak počítá nejen s vybudováním nových míst, ale také s investicemi do oprav budov základních škol (nová okna, střechy) zřizovaných MČ Praha 5, které nejsou mnohdy v ideálním stavu. A i nadále se bude značnou měrou podílet na zajištění kvalitních pedagogů a technického zázemí učeben.
„Je pro nás důležité, aby si mateřské a základní školy udržely úroveň výchovně vzdělávacího procesu s dostatečným materiálně technickým zázemím, proto počítáme s investicemi také do vybavení učeben a s finančními prostředky pro lektory cizích jazyků“, dodal k plánům v odboru školství Michal Šesták.