“Pětkové” základní školy čerpají zkušenosti od základních škol švýcarského Bielu
19/01/2016V loňském roce zahájila Městská část Praha 5 a švýcarské město Biel/Bienne spolupráci na projektu, v jehož rámci si obě strany vyměňují zkušenosti s fungováním základního školství. Praha 5 se nechala inspirovat a v současnosti zkouší poznatky implementovat v českém prostředí.
Pátá městská část navázala v loňském roce se švýcarským městem Biel/Bienne spolupráci na projektu „Principy dobré praxe v řízení kvality základních škol“, který se zabývá budováním systému hodnocení a zlepšováním řízení školy.
„Projekt již má výsledky, přestože od jeho zahájení neuběhl ani rok. Nechali jsme se inspirovat a od září 2015 probíhá nejen na jednotlivých školách, ale i na radnici pilotní testování inovací,“ říká radní Vít Šolle, který má v kompetenci školství a dodává: „Na 11. února máme připravenou závěrečnou konferenci, na níž zveme i veřejnost. S ohledem na srovnání a výsledky bude zajímavá zejména pro odborníky.“
Do projektu se zapojily dvě základní školy z Bielu a pět základních škol z páté městské části – FZŠ a MŠ Barrandov II, FZŠ s rozšířenou výukou jazyků v Drtinově ulici, ZŠ a MŠ v Kořenského ulici, ZŠ waldorfská v Jinonicích a Tyršova ZŠ a MŠ v Jinonicích.
Projekt je rozdělen do několika částí. V květnu a v červnu navštívili zástupci MČ Praha 5 a ředitelé škol partnerské školy v Bielu, poté zástupci švýcarské strany navštívili zúčastněné „pětkové“ školy a následně proběhl společný seminář.
Aktivit se účastnila také PhDr. Marie Černíková, expertka na školní vzdělávání z MŠMT ČR, která zpracovala srovnávací studii s názvem „Příležitosti pro rozvoj – zkušenosti městské části Praha 5 a města Biel/Bienne v zřizování základních škol“.
Ve studii se mj. uvádí: „Městská část Praha 5 chápe tuto spolupráci jako prostředek k výměně zkušeností, zlepšení klimatu ve školách a zefektivnění vzdělávacího procesu vedoucího k zlepšení znalostí žáků. Management českých škol je v tomto směru ve složité situaci, neboť na rozdíl od švýcarských kolegů je více zatížen administrativou související zejména se správou budov; dle informací ředitelů zabírá až 80% jejich času. Švýcarští kolegové navíc nemají vzdělávací povinnost, čeští ředitelé učí 5-8 hod. týdně v závislosti na počtu tříd. Minimální výše je 5 hodin přímé práce (při více než 25 třídách). Není zde zohledněna skutečnost, že v ČR došlo např. ke slučování základních škol, základních a mateřských škol a tím navyšování počtů tříd bez ohledu na snižování úvazků ředitelů.“
Projekt byl finančně podpořen z Programu švýcarsko – české spolupráce.