Interpelace týkající se informatiky na ÚMČ
Interpelace:
I N T E R P E L A C E
Pane starosto, dámy a pánové,
Moje dnešní interpelace se týká znovu informatiky na ÚMČ
V minulosti jsem kritizoval webové stránky, zde se již mnoho zlepšilo. Trvalým problémem již dlouhou řadu měsíců zůstává program na vyhledávání v materiálech rady a zastupitelstva. Za posledních několik měsíců tato důležitá součást radničních stránek fungovala jen pár dnů.
Podobně elektronický podpis. Zde se neděje vůbec nic a nevím, zda v dohledné době dojde ke zprovoznění této jistě užitečné záležitosti.
Poslední na co bych rád znal odpověď je program Vera. MČ odstoupila od používání a dalšího zavádění počítačového systému sociálních. dávek programu VERA. Chtěl bych vědět, co to znamená z hlediska nákladů na zavedení jiného, snad ověřeného systému. Bude požadovat MČ zpět všechny náklady vynaložené na instalaci programu a následně na proškolení zaměstnanců. Jaký je další osud tohoto programu na ÚMČ.
Pavel Erben
Zastupitel MČ Praha 5
Odpověď:
Vážený pane Erbene,
Vaše interpelace je složena z několika samostatných částí a pokusím se proto odpovědět po jednotlivých tématech:
1. Vyhledávání v materiálech rady a zastupitelstva.
Ověřil jsem, že webový vyhledávač je funkčním, mohlo však dojít ke krátkodobému výpadku konektivity mepnetu. Žádná porucha vyhledávače však nebyla do systému Hotline nahlášena. Pokud byste zaznamenal jakýkoli výpadek či nefunkčnost, nahlašte to, prosím, na hotline@pre.cz.
2. Elektronický podpis.
Již v říjnu 2003 vystavila I. Certifikační autorita všem zastupitelům a vedoucím pracovníkům úřadu elektronické podpisy a zároveň je seznámila se základy jeho používání. Od té doby byl elektronický podpis plně funkční. Osobně elektronický podpis často používám pro autorizaci elektronické pošty a připravujeme možnost použití el. podpisu pro vstup do sítě.
3. Implementace informačního systému Radnice VERA (ISRV) na OSZ
Program R-info byl na OSZ – odd. doplňkové péče používán na zpracovávání dávek již od r. 1993 až do r. 2000, kdy stará verze programu skončila. Pro sjednocení systému a lepší komunikaci mezi aplikacemi bylo rozhodnuto o jednotném dodavateli počítačových systémů pro potřeby úřadu. Program pro doplňkovou péči OSZ se však v průběhu jeho zavádění ukázal nevyhovující. Na základě častých a oprávněných připomínek pracovnic odboru, které objektivně nemohly s programem efektivně pracovat (viz příloha) bylo rozhodnuto o upuštění od podsystému sociální agendy ISRV a zakoupení programu společnosti R-Info, který vyhovuje podmínkám vyplácení dávek na tomto odboru. K této změně bylo přistoupeno po zralé úvaze a zjištění, že jmenovaný podprogram Radnice VERA ani po intenzivních úpravách není pro systém vyplácení dávek na úřadě použitelný. Mezi tím došlo, dle harmonogramu, k proškolení zaměstnanců a zkušebnímu provozu. Tyto náklady, plynoucí ze smlouvy, jsou nevratné. Zaváděním podsystému sociální agendy pro OSZ se zabývá již kmenová smlouva mezi Městskou částí Praha 5 a systémovým integrátorem společností Merit Group, a.s.. Dle tohoto smluvního vztahu představují náklady na pořízení práva k užívání ISRV, jako celku, částku 2,706 396.- Kč. (s DPH) Jelikož podsystém sociální agendy je součástí tohoto ISRV, nelze jednoznačně definovat dílčí částku, za kterou bylo 12 licencí tohoto podsystému pořízeno. Ostatní náklady spojené s touto implementací jsou 434 580.- Kč(s DPH), což jsou náklady na přípravu vzorů, převod dat a školení. Otázka vymáhání nákladů spojených s pořízením a implementací podsystému není v současné době relevantní z důvodu smluvního závazku Městské části Praha 5 k
V otázce nákladů na zavedení chybějící části systému sociální agendy od společnosti R-INFO, která nahradí sociální agendu ISRV, rozhodla na svém 34. zasedání Rada městské části Praha 5 dne 19.8.2004, pod č. usnesení 34/1026/2004, že částka nepřekročí 60.000 Kč bez DPH.
S úctou
Příloha: Zpráva k používání programu Vera na zpracovávání sociálních dávek
—————————————————————-
Příloha
Zpráva k používání programu Vera na zpracovávání sociálních dávek
– Zpráva
– příloha č. 1 – žádost – nezaměstnaný (bezdětný) – vzor zpracování
– příloha č. 2 – Změna (výše hmotného zabezpečení) – vzor zpracování
– příloha č. 3 R-Info-zpracování výplat soc. dávek – vzor zpracování
– příloha č. 4 – Výplaty dávek ve VEŘE – vzory zpracování
– příloha č. 5 – Cenová nabídka
Zpráva
Od počátku, tj. od října 2002, kdy byl program Vera na OSZ předveden, upozorňovaly pracovnice odboru na jeho složitost, zdlouhavost a nepřehlednost, zvláště ve srovnání s programem na sociální dávky, který do té doby používaly a stále používají.
Do programu Vera byly zadány pouze dávky opakované, které se vyplácejí v přiznané výši, kdy nedochází k častým změnám, po dobu trvání nároku. Dále byl zaveden do Very příspěvek na provoz motorového vozidla, který byl do té doby zpracováván v programu vytvořeném v Uniplexu. Vzhledem k tomu, že program měl ukončit svoji činnost, byly pracovnice nuceny tento bezvadně zpracovaný a fungující program opustit a postupně všech 1.300 klientů muselo být ručně zavedeno do Very. Při zpracování této dávky se stále objevují a zjišťují nové chyby a nedostatky, které jsou předmětem řešení na Integračních dnech. S prací v tomto programu jsou pracovnice krajně nespokojeny, je to velký krok zpět, s vysokou časovou náročností a to jak při novém zavádění dávek, tak i při přepočtech a následně i při zpracovávání výplat, oproti dosud užívaným programům.
Nejsložitější a nejpočetnější dávkou obou dávkových odd. jsou dávky sociální péče z důvodu nezaměstnanosti. Tyto dávky se každý měsíc přehodnocují, na základě doložených skutečností. Jsou pro klienty OSZ jediným zdrojem příjmů. Jedná se cca o 800 dávek. Tyto dávky není možné do programu Very vůbec zadat, jelikož při složitosti a nepřehlednosti tohoto programu, by pracovnice nezabezpečily včasnou výplatu.
Pro dokladování přikládáme přehledy kroků, nutných pro zpracování dávek v programu Vera a dosud užívaném programu R-info. Obrazovky, které se vyplňují v R-Infu jsou přehledné, pokud by byl zadavatel při práci vyrušen např. telefonem, nemůže dojít k chybě, na jedné obrazovce jsou zobrazeny všechny učiněné kroky a je vidět, co chybí ještě doplnit. Toto však postrádáme ve Veře, pokud je pracovnice vyrušena z činnosti, nepozná v které fázi zadávání se nachází a musí začít znovu, neboť jednotlivé úkony se činí ve fázi rozhodnutí a kroky 10 až 49 se opakují s každým členem domácnosti.
Přepočet dávky /změna rozhodnutí/ je rozdíl Vera 26 obrazovek proti R-info 6 obrazovek.(příloha č. 2).S počtem dalších členů domácnosti narůstá další třetina úkonů /tj. + dalších 23 úkonů/.
Obrovský rozdíl je ve zpracování výplat. V R-infu se zpracovávají výplaty současně na složenky, účty i pokladnou 9 kliknutími a to může každá pracovnice sama za sebe, nebo se domluví a zpracují dávky dohromady. Mohou výplaty zpracovat kdykoliv i několikrát týdně, podle naléhavosti případů, současně složenkami, účty i pokladnou /příloha č.3/
Ve Veře se výplaty dávek zpracovávají hromadně, pracovnice, jejichž výplaty se mají zpracovávat, musí být přítomny pro případ nějaké nesrovnalosti, kterou by bylo nutné během zpracování výplat na. V tomto případě musí všechny pracovnice dávky určené k výplatám vrátit do stavu vypočteno a následně se celé zpracování opakuje. Zvlášť se zpracovávají výplaty na pokladnu, zvlášt na účty a zvlášť na složenky. Celý postup je podrobně popsán v příloze č.4.Zpracování výplat v R-infu, je otázka několika minut pro 1 člověka, zatím co ve Veře se na zpracování podílí nejméně 3 pracovnice a ostatní vyčkávají, zda vše klapne, zpracování trvá někdy i několik hodin. Další srovnání je ve zpracování statistických dat. V R-infu pomocí 4 kliknutí se vytiskne přehledná tabulka všech vyplácených dávek. Kombinace potřebných statistických dat je různá, podle potřeby, vždy stejně jednoduchým a přehledným postupem.Ve Veře se musí každá dávka vyjíždět zvlášť, pomocí 8 úkonů, t.zn. kolik dávek se sleduje, tolikrát se musí postup opakovat. Program R-info byl na OSZ – odd. doplňkové péče používán na zpracovávání dávek již od r. 1993 až do r. 2000, kdy stará verze programu skončila. Program byl tehdy vybrán informatikou z důvodu, že byl používán i v EO, t.zn. byla návaznost. Jelikož pracovnice OSZ se spoluprací s touto firmou byly vždy spokojeny, požádaly proto ved. informatiky ing. Sloupa, aby byla zakoupena nová verze programu od této firmy. Vyhovovala i provázanost zpracování výplat s EO, který rovněž po r. 2000 tento program používal. Spolupráce s fi.R-info je pružná, pokud nastane nějaký problém, reagují okamžitě, což se o Veře říci nedá. Rovněž zaškolení pracovnic bylo otázkou několika hodin. Pro srozumitelnost a přehlednost vedení programu, si ho pracovnice velmi rychle osvojily a mají v něm jistotu.
S ohledem na časovou náročnost programu Vera, zbývá pracovnicím velmi málo času na ověřování nároků na výplatu sociálních dávek, tj. terénní práci /provádění soc. šetření v místě bydliště/, kterou ukládá zák. 482/91 Sb., ve znění pozdějších předpisů a správní řád.
Zpracování dávek v programu Vera je pro pracovnice nepředstavitelnou časovou i psychickou zátěží, s ohledem na množství a různorodost všech typů dávek. Přechod z programu R-info do programu Very je velkým skokem zpět.
Přílohy: podklady pro zpracování /zavádění/dávek, pro přepočty dávek, zpracování výplat sociálních dávek v R-Infu a zpracování výplat ve Veře.
V r. 2002, fi. R-info předložila nabídku nové, zdokonalené verze, kde byly již zahrnuty programy na zpracování dalších dávek, které byly v té době zpracovávány v jiných programech /na zakázku zhotovený program na příspěvky na provoz mot. vozidla – v Uniplexu a na zpracování příspěvku při péči o osobu blízkou byl používán program fi. Pors/. Nabídka na zakoupení této nové verze činila 68 tisíc Kč. Byla však vedoucím odboru informatiky odmítnuta, z důvodu zakoupení a zavádění programu Vera. Tím odůvodňujeme, proč nebyl zaveden program R-Info na všechny druhy dávek.
Nyní jsme požádali o novou cenovou nabídku fi. R-Info, na používání programu pro zpracovávání výše jmenovaných 3 druhů dávek a rozšíření počtu uživatelů o 2 licence. Cenová nabídka je v příloze, bylo by účtováno cca 58.200 Kč (příloha č. 5)
Příloha č. 1 (strana 1)
Žádost – nezaměstnaný /bezdětný/ – s rozhodnutím – PC program Vera
– průvodce + entr
– tvorba – entr
– RČ – ESC
ŽÁDOST – vyplnit čj. /tj.čj. rozhodnutí-tedy zapisovat žádost v okamžiku,kdy chci již ve věci rozhodnout/, zadat spis
F2 – výběr okruhu dávek – ESC
F2 – výběr § – ESC
ESC – žádost založena
ROZHODNUTÍ
– vyplnit – rodinu /úkony pouze pro bezdětného jednotlivce!/
– F8 – vybrat – příjmy + entr
– F9
– F2 – vyber – HZ /popř. další příjmy, např. SSP apod./
– F9 – označ + ESC
– Doplním částku + ESC
– Tabulka – uložit ANO – NE
– Zkontrolovat celkovou částku příjmů + ESC
– F8 – vybrat – minima + entr
– F9
– F2 – vyber – výživa + náklady na bydlení – jednotlivé položky označit F9 + ESC
– Dokontrolovat dotažené částky, popř. opravit dle konkrétního případu + ESC
– Tabulka – uložit ANO – NE
– Dokontrolovat celkovou částku + ESC
– Dále doplnit datum – platné od
– Zadat stav – přiznáno
– Zadat – zda poměrnou část ano-ne + ESC
– Další tabulka – doplnit : typ dávky + entr
§ Částka + entr
· žadatel + entr
· jméno + entr
o zadat způsob výplaty – vybrat + ESC
o ESC
o Další tabulka – vybrat rozpočtovou kapitolu – označit + ESC
o Další tabulka – vybrat – zda pokračovat, nebo přeplatek, nedoplatek – návrat
o – označit + entr
o Další tabulka – kontrola – ANO – NE
TISK ROZHODNUTÍ
– vybrat – označit + ESC
– tabulka – ESC
– tvorba – entr
– tabulka – vybrat – ESC
– doplnit + upravit rozhodnutí
– tisk
– tabulka – dokument ukončen – ANO – NE
– návrat -+ entr
– zadat období + ESC
Celkem 35 obrazovek
Vera – 35 obrazovek
R-info – 9 obrazovek
R o z d í l : 26 obrazovek s tím, že s počtem obrazovek roste počet úkonů.
Žádost – nezaměstnaný /bezdětný/ – s rozhodnutím – PC program R-info
Nezaměstnaný
Zadat RČ – buď je již v seznamu a označím
nebo nově zadám /2 obrazovky – jméno,RČ,bydliště/mělo by se dotáhnout z . registru obyvatel
soc. data – nová žádost – doplnit datum a číslo žádosti
soc. data – rozhodnutí – doplnit číslo rozh.
– účinnost od kdy
– doplnit příjmy
– náklady na bydlení
– způsob výplaty
– uložit-tisk
– označit počet kopií OK
Celkem 9 obrazovek .
Vera – 35 obrazovek
R-info – 9 obrazovek
R o z d í l : 26 obrazovek s tím, že s počtem obrazovek roste počet úkonů.
Příloha č. 2
Změna – /výše hmotného zabezpečení, změna doručovací adresy/
VERA – nezam.
Rozhodnutí + entr
Úprava + entr
Dávka
RČ + ESC
F8 – vybrat – příjmy + entr
F9
F2 – vyber – HZ
F9 označ + ESC
Doplním částku + ESC
Tabulka – uložit ANO – NE
Zkontrolovat celkovou částku příjmů + ESC
Dále doplnit datum – platné od
Zadat stav – přiznáno + ESC
Další tabulka – doplnit : typ dávky + entr,
částka + entr
žadatel + entr
jméno +entr
způsob výplaty – vybrat – účet + obrazovka vyplnit účet ESC
další tabulka vybrat – zda pokračovat, nebo přepl., nedopl.,-návrat-označit + entr.
Další tabulka – kontrola ANO-NE
Tisk rozhodnutí
– vybrat – označit + ESC
– tabulka – ESC
– tvorba – entr
– tabulka – vybrat – ESC
– doplnit + upravit rozhodnutí
– tisk
– tabulka – dokument ukončen – ANO-NE
– návrat + entr
– zadat období + ESC
Celkem 26 obrazovek
Vera – 26 obrazovek
R-info – 6 obrazovek
R o z d í l : 20 obrazovek – s tím, že s počtem obrazovek roste počet úkonů
Změna – /výše hmotného zabezpečení, změna doručovací adresy/
R-info – nezam.
Nezam.
RČ + označím
Soc. data – nové rozhodnutí – změna částky
Tabulka – doplním : čj.
– účinnost od
– změna částky HZ
– změna způsobu výplaty – účet + obrazovka vyplnit účet
označit – uložit-tisk – OK
Celkem 6 obrazovek
Věra – 26 obrazovek
R-info – 6 obrazovek
R o z d í l : 20 obrazovek – s tím, že s počtem obrazovek roste počet úkonů
Příloha č. 3
R info – zpracování výplat sociálních dávek
Příprava předpisů a plateb
Tisk sestavy
Tisk
Generování plateb
Generování složenek
Seznam pro pokladnu
Seznam výplat bankou
Tisk
Seznam výplat poukazem
9 kliknutí a jsou zpracovány jakékoliv sociální dávky hromadně i jednotlivě, dle potřeby
Příloha č. 4
Výplata dávky na pokladnu ve VEŘE:
Řízení – entr
Úprava – entr
Dávka – entr
Tabulka – doplnit RČ – ESC
Tabulka – ESC
Tabulka – změna F2 – vybrat způsob – ESC
ESC
Návrat
F10
F10
Výplata – entr
Výpočet – entr
Hromadně – entr
Zadat období – ESC
F10
Potvrzení – entr
Jednotlivě – entr
Období – ESC
Tabulka – zadat RČ + způsob výplaty + rozpočet pol. – ESC
Potvrď – entr
Návrat –entr
Tabulka – uložit ANO –NE
Celkem 26 úkonů
Pokud chci, aby nadále plynula výplata složenkou – musím opat zadat první 2 bloky.
Tj. 26 + 17 = 43 úkonů
Celkem 43 úkonů
Výplata dávky pokladnou u R-Infa
Dávka – RČ – sociální konto – nová platba – zadat výši – OK
Celkem 6 úkonů
Není třeba měnit rozhodnutí, platba pak plyne dál podle rozhodnutí.
Zpracování výplat na účty – VERA
Správce
Platby
Platební příkazy
Příprava
V tabulce označíme období a rozpočtovou kap.
ESC
Vybrat F 11 /označit/
F8 /sečti/
OK /pokud částka odpovídá/
ESC
Dále hláška – předáno počet příkazů
PROVEDENÍ /podsystém výdaje/
- úhrady
- – vyber
- – vytvoření příkazu
- – F11 /označ vše/ nebo F9 /vyber/ nahoře uprostřed částka k vyplacení – zda souhlasí
- (F5 přepni-možnost změnit splatnost – vpravo nahoře datum- uvést den, kdy půjdu na EK.Odd.- úpravu data potvrdím ESC /není to v návodu/, popř. č. účtu)
- ESC
- výstup hromadného příkazu základní + entr
- – tiskni + entr – vytiskne se protokol
- __________________________________________________________
- POZOR – zkontroluji, pokud jev protokole chyba – následuje OPRAVA
- – PAK F10 + tahák – generování výplat – účet – chyba v protokole____
- na příkazy
13. – nepředané do souboru HB + entr
- – ze seznamu vybrat soubory z dnešního dne a ty označit F9
- pak F5
- vybrat výstup pro Českou spořitelnu – POZIČNÍ FORMÁT – entr
- objeví se výstraha /oznámí číslo souboru/
- – OK
- – F12 kopírování HB
– dole na liště / pl @ radnice/ otevřít – na bílé obrazovce, kde je uvedeno. – přenos souhrn… – doplníme „ a “
- entr /potvrdíme/
- celý program VERA sundáme na lištu
Dále:
TENTO POČÍTAČ – C – ol 30 – import – soubor O5 l2 O3 Ol CSP/datum+č.disk./ (den,měsíc,rok,č.souboru) –/ na ikoně kliknem na pravé tlač. MYŠ – ozn. Soubor – odeslat – disketa
KONEC
popis diskety: Výplata účtu, soc. dávky, datum ČS
Změna – /výše hmotného zabezpečení, změna doručovací adresy/
Zpracování výplat složenky – VERA
Správce – platby – slož. B 9 / u účtů – platební příkazy// – příprava –v tabulce označíme období a rozpočtovou kap. – ESC – vybrat F 11 (označit) + F 8 (sečti) OK
/pokud nesouhlasí – musíme podle jednotlivých rozpočt./ – rok nař. – ESC
Dále hláška Předáno počet složenek ESC, zadat ROK NAROZENÍ, entr, naběhne tabulka /nic neřešíme, nedoplňujeme/ ESC
Disketa /vložit/ označit
Protokol o vyhotovení – označit – F8 tisk/ POZOR – zkontrolovat výstup –tiskárna ne obrazovka/ / Tento protokol upozorní na chyby, poštovné, PSČ…./ Pak F10
Opis souboru – označit – F8 tisk
Průvodka – označit –F8 tisk
Dotaz: zda chci udělat kopii diskety – ANO
POPIS DISKETY:
Č.podavatele 210317
VDS 2 – pořadové č. diskety /pouze u složenek volat na Ek.odd./
Var.s.
s.s.
č.ú.
datum
Příloha č. 5
Věc: Cenová nabídka na upgrade programu SOC pro Úřad městské část Praha 5
Vážená paní Musilová,
na základě Vaší poptávky Vám předkládáme nabídku na upgrade programu Sociální dávky rozšířený o Příspěvek na výživu, Příspěvek při péči o osobu blízkou a Příspěvek na benzín.
Přehled vlastností nových dávek SOC
- Příspěvek na výživu
- Příspěvek při péči o osobu blízkou
- Příspěvek na provoz motorového vozidla – benzín
Cenová kalkulace
- Upgrade 9 licencí SOC 30.800,-
· 2 nové licence 15.400,-
· Instalace SOC 12.000,-
(ceny jsou uvedeny bez 19 % DPH)
V případě dotazů mne kontaktujte na telefonním čísle 261 262 744 nebo na 602 182 285.
S pozdravem
Lucie Přibylová
marketing manager
V Praze dne 19. října 2004