Dopravní napojení budov ČSOB
Interpelace:
25. zasedání Zastupitelstva Městské části Praha 5 dne 19. 6. 2018
Interpelace číslo 1
JUDr. Tomáš Homola
Radní ÚMČ Praha 5
Věc: Dopravní napojení nových budov ČSOB v Radlické ulici na stávající dopravní infrastrukturu
Vážený pane radní,
obracím se na vás jako na radního pro dopravu ve věci dopravního napojení nových budov ČSOB v Radlické ulici na stávající dopravní infrastrukturu.
V souvislosti se stavbou nových budov ČSOB vznikne komunikace, která propojí ulice Výmolova a Kutvirtova. To by umožnilo, aby řidiči, směřující od nové budovy ČSOB do centra města, nenajížděli na Radlickou na světelné křižovatce, ale zkracovali si cestu ulicemi Výmolova kolem školy pro sluchově postižené – Kutvirtova – K Závěrce – Kesnerka – Pod Kesnerkou – Ke Koulce. I v opačném směru by se řidiči mohli vyhýbat přeplněné Radlické a přijíždět ulicemi Křížová – Na Konvářce – Pod Děvínem – Kroupova – Kutvirtova – Výmolova. V obou směrech by tak enormě zatěžovali rezidenční čtvrti na Brabenci a Dívčích Hradech. Oprávněné jsou i obavy místních obyvatel, že nová spojka bude nasávat i dopravu z Radlické, plíživě promění ulice v rezidenční čtvrti na Brabenci a Dívčích Hradech v tranzitní dopravní tepny a že nerespektování zákazu průjezdu a omezení rychlosti bude mít v této jedinečné lokalitě fatální dopad na kvalitu života obyvatel.
Místní občanský Spolek Dívčí hrady dohromady přistupuje k obavám konstruktivně, proto:
- vytipoval riziková místa, kde nárůst intenzity dopravy vytváří kolizní situace,
- identifikoval rizika, která vzniknou otevřením nových budov banky a zprovozněním napojení ulic Výmolova-Kutvirtova,
- požaduje umístění radaru na měření rychlosti, který by v ideálním případě hlídal i dodržování omezení průjezdu,
- inicioval dopravní studii podporující úpravy, které povedou ke zklidnění dopravy a zvýšení bezpečnosti chodců.
Spolek také navrhl řešení dopravní situace:
- Upravit dopravní značení u problematických míst. Křižovatku Ke Koulce/Radlická upravit značením tak, aby autobus MHD nemohl být zablokován při vjíždění do křižovatky, kde pak pokračuje v jízdě v levém pruhu směr Anděl.
- V ústí ulic Výmolova x Kutvirtova umístit značku přikazující jízdu vlevo směr Radlická. Tím (a důslednou kontrolou) se sníží atraktivita této komunikace a prospěje se i škole pro neslyšící. Tento návrh byl i konzultován s ČSOB s pozitivním výsledkem.
- Stavebně upravit chodník u přechodu/zastávky MHD 231 Dívčí hrady tak, aby bylo nemožné autobus objet, je-li v zastávce, jako prevence nehod za účasti chodců.
- V křižovatce Kutvirtova/K závěrce/Kroupova upravit značení tak, aby bylo zřejmé, která silnice je hlavní, případně řidičům připomenout přednost zprava.
- Umístit do oblasti úsekové měření rychlosti, které vynutí dodržování omezeného průjezdu a dodržování sníženého rychlostního limitu.
Ptám se vás, pane radní:
- Zasadíte se o to, aby dopravní řešení byla co nejšetrnější vůči lokalitě Dívčích hradů?
- Zda a jak byly zapracovány návrhy na řešení dopravní situace od místních obyvatel?
Předem děkuji za písemnou odpověď.
Mgr. Martina Pokorná
Členka ZMČ Praha 5 V Praze dne 19. 6. 2018
Odpověď:
Městská část Praha 5
JUDr. Tomáš Homola
radní MČ P5
Vážená paní
Mgr. Martina Pokorná
členka ZMČ Praha 5
Praha 29. 6.2 018
Odpověď – Interpelace č. 1 – Dopravní napojení nových budov ČSOB v Radlické ulici na
stávající dopravní infrastrukturu
Vážená paní magistro,
k Vámi podané interpelaci ve věci dopravního napojení nových budov ČSOB v Radlické ul. na stávající dopravní infrastrukturu uvádím na Vaše dotazy následující:
1) Zasadíte se o to, aby dopravní řešení byla co nejšetrnější vůči lokalitě Dívčích hradů?
Ano. A proto jsme i s tímto cílem zadali zpracování projektu na instalaci stacionárních měřičů rychlosti projíždějících vozidel s tím, že mezi vytipovanými místy je i úsek v ul. Pod Kesnerkou. Současná pozice byla oproti předchozímu návrhu upravena na základě připomínky spolku Dívčí hrady dohromady.
Současně však uvádím, že schválení dopravních opatření a dopravního značení jsou plně
v kompetenci přenesené působnosti (Odbor dopravy ÚMČ P5, Policie ČR a vlastník komunikace, kterým je hl. m. Praha), nikoliv orgánů samosprávy MČ P5.
2) Zda a jak byly zapracovány návrhy na řešení dopravní situace od místních obyvatel?
Problematika s dopravní situací v oblasti Dívčích hradů, Závěrky a Kesnerky byla několikrát předmětem jednání Komise dopravní (na kterou Vás zvu) s tím, že má být zadána studie celkového dopravního a stavebně technického řešení těchto lokalit, jež budou hrazeny z rozpočtu MČ P5. S ohledem na proběhlá jednání se zástupci spolku Dívčí hrady dohromady předpokládám, že většina jejich připomínek bude do navrhovaných dopravních řešení zapracována.
Tato studie nebyla zahrnuta do rozpočtu MČ Prahy 5 na rok 2018, takže pokud nebudou vyčerpány schválené finanční prostředky, naskýtá se možnost zrealizovat studii za zbývajících finančních prostředků.
Opět však zdůrazňuji, že schválení dopravního značení a dalších úprav komunikační sítě nenáleží do působnosti samosprávných orgánů, ale působnosti přenesené.
S pozdravem
JUDr. Tomáš H o m o l a
radní MČ Praha 5