Činnost poradců
Interpelace:
Vážená paní starostko
Na minulých dvou zastupitelstvech se tu mí drazí kolegové z opozice pozastavovali nad výkazy práce našich poradců. Z jimi předčítaných výkazů kritizovali více věcí. Například, že jednotlivé vykazované práce jsou nekonkrétní a neurčité. Dále, že je vykazována administrativní činnost, kterou mají dělat sekretářky a nikoli poradci. Také se podivovali nad tím, že poradci vykazují stejný počet hodin práce každý měsíc, a to neodpovídá tomu, že by činnost poradců měla být nárazová.
Považuji tyto náměty na zlepšení práce poradců za důležité, a proto jsem se podíval na problematiku v širším časovém kontextu, abych se od bývalých radních poučil, jak se má práce poradce vykazovat. O svá zjištění bych se s vámi rád podělil. Dovolte mi citovat z některých výkazů poradců za rok 2022.
Začnu zlehka citací vykázané práce poradkyně radního Davida Duška … (Citace z výkazu 1,2 a 3/2022 – příloha 1 a 2). Celkem tato poradkyně odpracoval pro pana Duška za roky 2021 a 2022 533 hodin se sazbou 300 Kč za hodinu. Z toho je 197 hodin rešerší a 145 hodin administrativní výpomoci pro pana Duška, což je v rozporu s názory mých ctěných kolegů na náplň práce poradce. Zbytek jsou většinou schůzky a konzultace s panem Duškem bez konkrétní náplně, či výstupu. Za pozornost stojí záznam ze dne 4.5.2022 kdy si poradkyně vykazuje 8 hodin práce jako „přípravu na ideovou konferenci STAN“. Dost pochybuji o tom, že se na ideové konferenci STANu řešily záležitosti MČ Prahy 5.
Dalším pozoruhodným případem výkazů práce poradce je …, poradce paní Renáty Zajíčkové. Dovolte mi citovat z jeho výkazu práce (Citace z výkazů 2,3,4/2022 – příloha 3,4 a 5). Stejnou náplň práce v rozsahu 283 hodiny vykázal tento poradce i v roce 2021. Za rok a půl práce tohoto poradce, za kterou inkasoval celkem 163.800,- Kč. nenajdeme v jeho výkazech práce jiný záznam než „Jednání“ nebo „Příprava podkladů“. Snažil jsem se o panu … zjistit něco více, ale dohledal jsem jen, že je bezpečnostní expert, který publikuje v Parlamentních listech.
A na konec si nechávám tři poradce Lukáše Herolda. Prvním je … Z výkazu její práce za rok 2019 se toho moc nedozvíme, neboť do srpna je zde jako výkaz její práce uveden toliko údaj „dle smlouvy o DPČ“. V roce 2020 už záznamy ve výkazu jsou a nezřídka jsou to dlouhé, 4 až 8 hodinové konzultace s různými lidmi. Součty hodin za jednotlivé měsíce pak vždy vychází na 74 nebo 37 hodin. To se propisuje i do roku 2021 a 2002, kdy opět výkaz odpracovaných hodin vykazuje většinově 74 odpracovaných hodina v menšinovém 37. Opravdu velká náhoda, že to paní poradkyni, jejíž práce má být nárazová, takhle pravidelně vychází.
Druhým poradcem radního Herolda je … Dovolte mi citovat z jeho výkazu práce za leden 2022 (Citace z výkazu 1/2022) naprosto stejný výkaz je pak odevzdáván po celé čtyři roky, kdy poradce pro pana Lukáše Herolda pracoval. A zase tu máme tu náhodnou pravidelnost, kdy tato práce například v roce 2020 zabrala poradci měsíčně buď 74 nebo 37 hodin. Tuto stereotypní práci pak poradce … vykázal v roce 2019 v rozsahu 840 hodin, v roce 2020 náhodou opět v rozsahu 840 hodin, v roce 2021 v rozsahu 666 hodin a v roce 2022 v rozsahu 429 hodin. Celkem za čtyři roky pan poradce „monitoroval“ 2775 hodin za celkovou odměnu 499.500 Kč. Doplním, že … je předseda místního sdružení ODS Radlice a aktuáně je poradcem primátora Svobody spolu s Lukášem Heroldem.
Posledním poradcem se zajímavými výkazy je opět poradce Lukáše Herolda … Budu citovat z výkazu jeho práce za leden a únor 2O22. (Citace z výkazů 1 a 2/2022). Za tuto stereotypní a neurčitou práci si pak poradce v roce 2022 vykázal práci v rozsahu 430, za rok 2021 v rozsahu 641, za rok 2020 v rozsahu 613 a za rok 2019 v rozsahu 958 hodin.
… je sponzorem ODS, celkem jí daroval 140.000 Kč a byl i na kandidátce ODS do komunálních voleb na Praze 5 v letech 2014, 2018 i 2022.
Celkem bylo na za minulé volební období na poradce pana Lukáše Herolda, kteří vykazovali neurčitou práci, jejich výkazy jsou značné stereotypní a jeden z nich je člen ODS a druhy sponzor a kandidát ODS zaplacena částka cca 1.500.000,- Kč. Což je průměrně 375.000,- kč ročně. V kritizované roce 2023 bylo za práci poradců jednoho radního za SEN 21 zaplaceno 409.000,- Kč.
Vážená paní starostko, činím k Vám dotaz, zda se nepřipravuje záměr sjednocení podrobnějších pravidel pro vykazování činnosti poradců radních, aby již k těmto smutným nedorozuměním v budoucnu nedocházelo.
Odpověď:
Vážený pan
Mgr. Václav Láska
člen ZMČ Praha 5
Praha, 16. července 2024
Č. j.: MC05 165053/2024
Vážený pane zastupiteli,
dovolte mi reagovat na Vaši interpelaci vznesenou na 11. zasedání Zastupitelstva městské části Praha 5 konaném dne 18.06.2024 ohledně nastavení pravidel vykazování činnosti poradců. V závěru své interpelace jste vznesl dotaz „… zda se nepřipravuje záměr sjednocení podrobnějších pravidel pro vykazování činnosti poradců radních, …“.
Ráda bych Vás ujistila, že nastavení pravidel pro vykazování činnosti poradců radních MČ Praha 5 jsme podrobně diskutovali. Z toho důvodu byla připravena aktualizace dosud platného vnitřního organizačního předpisu „Směrnice č. 1/2019 – Pravidla uzavírání dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr“. Aktualizaci předmětné směrnice schválila RMČ Praha 5 na svém zasedání dne 27.05.2024, usnesení číslo RMČ/21/581/2024, s účinností od 01.06.2024.
Tato Směrnice obsahuje závazné podmínky pro uzavírání „dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr v prostředí ÚMČ Praha 5“ (dále také jen „dohoda“), které jsou upraveny v ustanoveních zákona č. 262/2006 Sb., Zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákoník práce“).
Dochází tak k upřesnění administrativy při uzavírání dohod, nastavení pravidel, postupů a zásad pro uzavírání dohod i vykazování vykonaných pracovních činností
v pracovních výkazech. Ve směrnici je jasně specifikováno, že nezbytnou náležitostí „Návrhu na uzavření dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr“ je určení konkrétní osoby odpovědné za převzetí veškerých výstupů z pracovní činnosti, jejich kontrola a předání k uložení. Touto osobou je navrhovatel, tj. radní, případně vedoucí odboru, který uzavření dohody navrhl. Případné listinné výstupy, pokud z povahy vykonávané činnosti vyplývají a jsou k dispozici, jsou za účelem jejich archivace a případné následné kontroly, předávány osobou odpovědnou za převzetí výstupů z vykonávaných činností vedoucí Odboru Kanceláře starosty.
Věřím, že nově nastavená pravidla přispějí k průhlednějšímu vykazování pracovních činností jednotlivých poradců, resp. osob, se kterými byla uzavřena dohoda o pracích konaných mimo pracovní poměr v prostředí ÚMČ Praha 5.
S pozdravem
Mgr. Radka Šimková
starostka MČ Praha 5