bezmotorová doprava
Interpelace:
Interpelace číslo 3
JUDr. Tomáš Homola
Radní ÚMČ Praha 5
Věc: Plán na bezmotorovou dopravu v roce 2017 na území MČ Praha 5
Vážený pane radní,
světovým trendem vývoje dopravy i urbanismu je humanizace veřejného prostoru. V rozvinutých zemích dochází k usměrňování motorové dopravy ve prospěch nemotorových vozidel, ekologické mobility a hromadné dopravy. Příkladem je plošné budování bezmotorových zón v centrech, zklidněných oblastí v obytných územích a vytváření “umělých” překážek motorové dopravě tak, aby byla umožněna nezbytná dopravní obslužnost motorovými vozidly rezidentům, ale které zabraňují tranzitu motorové dopravy mimo k tomu určené koridory. Oproti tomu pro bezmotorovou dopravu je zajišťována dopravní preference a plošná prostupnost území. Příkladem mohou být jak legislativní opatření, kdy Francie povolila jízdu v protisměru všemi jednosměrkami, kde je nižší povolená rychlost než 30 km/hod (typicky centra velkých měst, jako je Paříž), a není to vysloveně zakázáno dopravním značením. V Berlíně díky politice zklidňování motorové dopravy, snižování počtu parkovacích míst a podpory hromadné a bezmotorové dopravy již sedm let klesá počet registrovaných vozidel (aktuálně cca 350 vozidel na 1 000 obyvatel), stoupá podíl přepravních výkonů a ziskovost MHD i přepravní výkony cyklistické a pěší dopravy.
Je prokázáno, že zvyšování podílu bezmotorové dopravy příspívá ke:
- snižování emisí motorové dopravy, otěru pneumatik a brzd a sekundárních zdrojů prašnosti. Motorová doprava je v Praze původcem více než 70 % plynných emisí a hlavním faktorem, působícím smog a zvyžujícím riziko vzniku kardiovaskulárních chorob a chorob dýchacího ústrojí;
- snižování hluku;
- zlepšování zdravotní kondice jejích účastníků;
- zvyšování plynulosti motorové a veřejné dopravy;
- zvyšuje kvalitu veřejného prostoru a jeho užitnou hodnotu.
Za podobu veřejného prostoru a organizaci cílové a zdrojové dopravy i její regulaci zodpovídá vždy především městská část. Městská část má největší přímý vliv na kvalitu veřejného prostoru a tedy i života svých obyvatel.
Městská část vykonává roli silničního správního úřadu (SSÚ) pro všechny komunikace, které nejsou ve správě MHMP. V kompetencích SSÚ však není územní rozvoj, ani rozvoj veřejné dopravy, kultivace veřejného prostoru či zajišťování bezpečných, rychlých a souvislých dopravních vazeb pro bezmotorovou dopravu.
Ptámse Vás, pane radní:
- Co dělá MČ pro to, aby byla zajištěna plošná prostupnost území pro pěší a cyklistickou dopravu? Jak MČ podporuje plynulost a bezpečnost bezmotorové dopravy? Který odbor tuto činnost vykonává, jaké má personální a rozpočtové možnosti, jaké úkoly má v plánu na tento rok. Čeho chce městská část dosáhnout?
- Jakým způsobem MČ vyhodnocuje intenzitu bezmotorové dopravy na svém území?
- Jakým způsobem MČvyhodnocuje bezpečnost bezmotorové dopravy na svém území?
- Jak chce MČ podpořit zvyšování přepravních výkonů bezmotorové dopravy?
- Jaké konkrétní kroky v oblasti bezmotorové mobility MČ plánuje na nejbližší období?
Předem děkuji za písemnou odpověď.
Mgr. Martina Pokorná
Členka ZMČ Praha 5 V Praze dne 16. 2. 2017
Odpověď:
Městská část Praha 5
JUDr. Tomáš Homola
radní MČ P5
Vážená paní
Mgr. M. Pokorná, zastupitelka
MC05 16643/2017 V Praze dne 20.03.2017
Vážená paní magistro,
k Vaší interpelaci ze dne 16.02.2017, ve věci plánu na bezmotorovou dopravu v roce 2017 na území MČ Praha 5, uvádím následující:
- Městská část Praha 5 si v roce 2016 nechala zpracovat aktualizaci Akčního plánu rozvoje cyklistické infrastruktury na území MČ Praha 5 v letech 2016 – 2017 s tím, že v rámci doporučení uvedených v tomto materiálu je v současné době prováděna rekapitulace dosažených opatření a prioritizace navrhovaných opatření. Tuto činnost vykonává odbor územního rozvoje Ú MČ P5, a to v rámci svého personálního složení a finančního rozpočtu schváleného ze strany ZMČ Praha 5. Cílem Městské části Praha 5 je zlepšit prostředí pro cyklistickou dopravu na svém území a zlepšit návaznost na cyklistické trasy a stezky ležící mimo MČ Praha 5.
- Intenzita bezmotorové dopravy je prvkem, který je jedním z rozhodujících faktorů při zadávání studií či projektů a vychází ze znalostí pracovníků odboru územního rozvoje a dalších zúčastněných osob či institucí. Konkrétní údaje týkající se intenzity bezmotorové dopravy lze dovodit z čítačů, které jsou umístěny na některých trasách cyklistické dopravy.
- Pro účely vyhodnocování bezpečnosti bezmotorové dopravy slouží zejména portál nehodovosti na komunikační síti, který je veřejně přístupný (např. http://www.jdvm.cz/cz/s477/Rozcestnik/c7315-Statistika-nehod-v-mape).
- Zvyšování přepravních výkonů bezmotorové dopravy hodlá MČ P5 podpořit přípravou realizace opatření ve smyslu bodu č. 1 této odpovědi.
- MČ Praha 5 hodlá zadat např. studii prostupnosti území Hlubočep (Barrandova) od cyklotrasy A1 po západní hranici MČ P5 (za sídlištěm Barrandov) tak, aby bylo jednoznačně definováno vedení a nutná opatření pro prostupnost bezmotorové dopravy tímto územím, a to jak stávajícím zastavěným, tak zejména územím připravovaným k urbanizaci.
K výše uvedenému podotýkáme, že Městská část Praha 5 může v rámci svého omezeného rozpočtu provádět pouze dílčí úkony vedoucí k provedení opatření zlepšujících pozici bezmotorové dopravy (zadání jednoduchých projektů, studií apod.) avšak realizace těchto opatření, včetně zásadních, by měla náležet obci tj., hl. m. Praze v rámci celoměstské podpory bezmotorové dopravě.
S pozdravem
JUDr. Tomáš Homola
Radní MČ Praha 5