I přes nesouhlas Prahy 5 se cestování MHD od 1. září zcela změní

15/08/2012

Po 27 letech přicházejí zásadní změny v systému hromadné dopravy v Praze, které projednala a odsouhlasila Rada hl. m. Prahy. Spuštění projektu metropolitních linek od 1. září dostaly za úkol Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID) a Dopravní podnik hl. m. Praha. Městská část Praha 5 ale již v červnu s návrhem změn vyslovila zásadní NESOUHLAS.

Od začátku září dojde k významným změnám v jízdních řádech pražských tramvají a autobusů, které se nevyhnou ani Praze 5. S mnoha navrženými úpravami linek ovšem radnice páté městské části nesouhlasí a staví se na stranu občanů.

„Rada městské části Praha 5 vyslovila zásadní nesouhlas s návrhem změn v pražské integrované dopravě již 19. června. Konkrétně nesouhlasíme se zkrácením trasy autobusové linky č. 123 (Šmukýřka – Kavalírka), s navrhovanou změnou vedení tramvajových linek č. 4 a 6 na území Prahy 5, zrušením autobusové linky č. 217 a 130, s novým návrhem vedení linek č. 176 a 191 a také s návrhy změn autobusových linek v oblasti Barrandova a Hlubočep. Tyto změny s námi nebyly takřka projednány a je jasné, že vyvolají u občanů velmi negativní odezvu. Bohužel na naše připomínky nebyl brán zřetel,“ vyjádřil svoji nespokojenost Marek Kukrle, radní Prahy 5 pro dopravu.

Radní městské části požadovali po magistrátu především zachování linky č. 123 v původním stavu, která zajišťovala přímé spojení na Anděl pro obyvatele oblasti Cibulka a okolí. Hlavní  město Praha a ROPID měli dle doporučení radnice Prahy 5 přehodnotit návrh nového vedení autobusových linek PID č. 176 a 191 tak, aby více vyhovoval poptávce cestujících na zachování přímého spojení s centrem MČ Praha 5 (Anděl), a to jak z oblasti Spiritky, tak i Jinonic. Zrušením linky 217 a zavedením nutného přestupu na Strahově (náhrada spojení linkami č. 143 a 191) přijde dle radnice městská část Praha 5 o přímé spojení mezi centry s Prahou 6.

Podle vyjádření ROPIDu je cílem změn především úspora nákladů na provoz městské hromadné dopravy: „Linky se přizpůsobují aktuálním potřebám lidí, nový systém bude jednodušší a přehlednější díky menšímu počtu linek, které však budou mít kratší intervaly. Na mnoha místech nabídne metropolitní síť nové možnosti cestování díky přímým a rychlejším linkám po obvodu města. Přetížené linky budou posíleny na úkor některých málo využitých spojů. Systém bude také efektivnější a bude stát daňkové poplatníky méně peněz. Více vyhrazených pruhů pro autobusy a delší zelená na semaforech pro tramvaje i autobusy pomůže lépe dodržovat jízdní řády i v přepravních špičkách,“ stojí v prohlášení ROPIDu.

U tramvají se posiluje role páteřních linek, které mají poloviční intervaly oproti běžným tramvajovým linkám a dále je doplní tzv. páteřní svazky dvou linek, které jedou společně v nejvytíženějším úseku a poté se na okrajích města rozdělují do oblastí s nižší dopravní poptávkou.

V autobusové síti se zavádí nadřazené sítě páteřních metropolitních linek, tzv. metrobusy, které se vyznačují krátkými intervaly a celodenním provozem. Ty budou doplněny běžnými autobusovými linkami a doplňkovými midibusovými linkami určenými pro lokální obsluhu hůře dostupných oblastí Prahy. Zároveň se ale omezí souběhy autobusů s kolejovou dopravou, což je například případ Plzeňské.

Achillovou patou nového systému MHD je také fakt, že městské části měly jen velice krátkou lhůt se k předloženým návrhům změn vyjádřit.

Časový prostor, který byl dán městských částem k připomínkování tohoto zásadního materiálu celosíťové optimalizace Pražské integrované dopravy, je naprosto nedostatečný,“ uvedl již dříve radní Marek Kukrle.

Se zkrácením trasy autobusu č. 123 také nesouhlasí 1623 obyvatelů Cibulek, kteří primátorovi Prahy zaslali petici požadující zachování linky ve stávajícím rozsahu. Bohužel, ani jejich hlasy nebyly vyslyšeny.

Změny v MHD v Praze 5 a Slivenci od 1. 9. 2012:

Tramvaje:

4 Ve směru z centra je odkloněna z Anděla na Kotlářku, z Čechova náměstí je prodloužena na Kubánské náměstí, v úseku Sídliště Barrandov – Anděl nahrazena linkou 6.

6 Ve směru z centra je z Karlova náměstí odkloněna přes Albertov a Náměstí Bratří Synků na Spořilov; z Anděla je odkloněna přes Smíchovské nádraží do Sídliště Barrandov (v úseku Smíchovské nádraží – Sídliště Barrandov jede pouze v pracovní dny ráno); v úseku Anděl – Kotlářka nahrazena linkou 4.

7 V úseku Černokostelecká – Ústřední dílny DP jede o víkendu a večer pouze každý druhý spoj.

9 Beze změny (Sídliště Řepy – Spojovací). PÁTEŘNÍ LINKA.

10 Beze změny (Sídliště Řepy – Sídliště Ďáblice).

12 V úseku Malostranská – Strossmayerovo náměstí odkloněna přes Letenské náměstí.

14 Ve směru z centra odkloněna ze zastávky Masarykovo nádraží přes Bílou labuť, Vltavskou, Dělnickou na Ortenovo náměstí (odtud pokračuje jako linka 24 do centra); o víkendu zkrácení intervalu na polovinu a provoz jednovozových souprav; v úseku Strossmayerovo náměstí – Vozovna Kobylisy nahrazena linkou 17.

16 Ve směru z centra odkloněna z Biskupcovy přes Palmovku a Nádraží Vysočany na Lehovec.

20 Beze změny (Divoká Šárka – Sídliště Barrandov).

 

Autobusy:

104 Zrušena (Na Knížecí – Slivenecká), nahrazena linkou 120.

105 Nová linka (Smíchovské nádraží – Filmové ateliéry – Smíchovské nádraží). V provozu celodenně, celotýdenně.

118 V pracovní dny cca do 20:00 hod. prodloužena o úsek Dvorce – Smíchovské nádraží, ve směru z Budějovické odkloněna ze zastávky Depo Kačerov přes Severozápadní na Sídliště Spořilov (v oblasti Spořilova a Roztyl nahrazena linkou 106), zkrácení intervalů celotýdenně. METROBUS.

120 Ze zastávky Poliklinika Barrandov prodloužena po trase linky 246 přes Slivenec a Lochkov na Nádraží Radotín (v úseku Pod Lochkovem – Nádraží Radotín jede jen část spojů), zkrácení intervalů celotýdenně, obsluha Klukovic nahrazena linkou 230.

123 Zkrácení o úsek Kavalírka – Na Knížecí (nahrazena tramvajovými linkami), zkrácení intervalu v pracovní dny ráno a o víkendu, prodloužení intervalu v pracovní dny odpoledne.

125 Prodloužena o úsek Horčičkova – Skalka po trase linky 271, zkrácení intervalů v pracovní dny. METROBUS.

128 Beze změny (Hlubočepy – Žvahov – Hlubočepy).

129 Zkrácení intervalu v pracovní dny dopoledne, prodloužení intervalů v pracovní dny odpoledne a o víkendu (koordinace s linkami 241 a 318).

130 Zrušena (Na Knížecí – Sídliště Stodůlky), nahrazena linkami 137 a 176.

137 Vybrané spoje ve špičkách pracovních dnů prodlouženy o úsek U Waltrovky – Sídliště Stodůlky po trase linky 130. METROBUS.

149 Zrušena (Dejvická – Nové Butovice), nahrazena linkami 143, 176.

167 Nově provozována v kloubových vozech, prodloužení intervalů celotýdenně. METROBUS.

170 Ve směru od Jižního Města je ze zastávky V Zápolí odkloněna přes Budějovickou, Ryšánku, Branické náměstí, Přístaviště a Chaplinovo náměstí do zastávky Pražská čtvrť, kde nahrazuje linku 192 (v úseku Budějovická – Pražská čtvrť jede o víkendu pouze každý druhý spoj). Ve zrušeném úseku nahrazena linkou 106; zkrácení intervalů ve špičkách pracovních dnů. METROBUS.

176 Vybrané spoje celotýdenně prodlouženy o úsek Stadion Strahov – Spiritka – Klamovka – Jinonice – Nové Butovice, zkrácení intervalu v pracovní dny ráno, prodloužení intervalu v pracovní dny dopoledne. METROBUS.

179 Prodloužení intervalu v pracovní dny dopoledne v úseku Sídliště Na Dědině – Letiště Ruzyně.

180 Beze změny (Dejvická – Zličín). METROBUS.

191 V úseku Podbělohorská – Televizní věž odkloněna přes Stadion Strahov, na část spojů nasazeny kloubové vozy, zavedeny vložené spoje Na Knížecí – Stadion Strahov, zkrácení intervalů celotýdenně; obsluha Spiritky nahrazena linkou 176. METROBUS.

192 Zrušena (Budějovická – Pražská čtvrť), nahrazena linkami 121, 170.

196 Prodloužena o úsek Kačerov – Michelská – Jesenická – Strašnická, nově v provozu celodenně a celotýdenně ve standardních vozech, zkrácení intervalů. METROBUS.

197 Zkrácení intervalů v pracovní dny, o víkendu nově provoz kloubových vozů (sloučení s linkou 198). METROBUS.

198 Zrušena (Smíchovské nádraží – Sídliště Písnice), nahrazena linkou 197.

217 Zrušena (Dejvická – Na Knížecí), nahrazena linkami 143, 191.

230 Prodloužena o úsek Chaplinovo náměstí – Filmové ateliéry, nově zajíždí do Holyně a do Klukovic, vložené spoje Sídliště Stodůlky – Řeporyjské náměstí převedeny na linku 256 (v úseku Klukovice – Holyně v provozu pouze část spojů, v úseku Holyně – Sídliště Stodůlky pouze vybrané spoje ve špičkách pracovních dnů).

231 Zkrácení intervalů v pracovní dny ráno a dopoledne.

241 Nově nasazeny kloubové vozy, prodloužení intervalu v pracovní dny odpoledne, zkrácení intervalu večer.

243 Zrušena (Smíchovské nádraží – Sídliště Zbraslav), nahrazena linkami 129, 241, 318.

244 Beze změny (Smíchovské nádraží – Sídliště Radotín).

246 Zrušena (Smíchovské nádraží – Nádraží Radotín), nahrazena linkami 105, 120, 230.

247 Zrušena (Chaplinovo náměstí – Pod Lochkovem), nahrazena linkou 120.

248 Zrušena (Smíchovské nádraží – Holyně), nahrazena linkami 105, 230.

249 Beze změny (Sídliště Stodůlky – Třebonice).

253 Beze změny (Smíchovské nádraží – Na Beránku). METROBUS.

318 Část spojů v pracovní dny nově v kloubových vozech, zkrácení intervalů v pracovní dny dopoledne, rozšíření provozu o víkendu.

Kontakt

Městská část Praha 5
nám. 14. října 1381/4
150 00 Praha 5

Tel.: +420 257 000 511 E-mail: podatelna@praha5.cz

ID datové schránky: yctbyzq

Podrobné kontakty a úřední hodiny

Sociální sítě