Družina při ZŠ Grafická: Místo nejen pro odpočinek
22/05/2018
Proběhly zápisy do prvních tříd a současně se vstupem do školy se rodiče žáků zajímají o možnosti školní družiny. Ne jinak je tomu v ZŠ a MŠ Grafická 13., Praha 5 – Smíchov.
“Proto chceme přiblížit rodičům náplň a význam školní družiny pro malé školáky, ” vysvětluje ředitelka ZŠ a MŠ Grafická, Mgr. Radmila Jedličková.
Podle vychovatelky školní družiny (ŠD) Venduly Kuchařové je pro naplnění funkcí ŠD velmi důležitou součástí komunikace a spolupráce s rodiči a partnerský přístup k dětem.
“Děti potřebují hranice, ale partnerská rovina dítě – vychovatel je nutná, pokud chceme, aby z dětí vyrostly kompetentní a zodpovědní lidé, schopní řešit své problémy,” uvádí Vendula Kuchařová. “Hranice tedy nevytváříme pro děti, ale s dětmi,” dodává.
A jak funguje ŠD při ZŠ a MŠ Grafická?
Vendula Kuchařová:
“Naše školní družina se nachází v budově Základní školy Grafické. Toto zařízení navštěvují děti z prvního stupně, celkem v počtu 50 dětí.
Ve škole jsou dvě oddělení ŠD a každé má svoji místnost. Děti jsou věkově homogenní. V obou oddělení jsou žáci různého věku od 6 do 11 let.
Po celý rok se děti věnují těmto činnostem: odpočinková, zájmová, relaxační, rekreační, ale i příprava na vyučování.
Cílem celé výchovné práce je nenásilnou formou naučit děti umět pozitivně využívat volný čas, čerpat nové informace a vědomosti, ale i relaxovat a odpočívat.
Důraz klademe na primární prevenci, na uplatňování mezilidských vztahů a na uplatňování své pozice v kolektivu. Své poznatky a vědomosti si děti osvojují i při tematických vycházkách a při pobytu na školní zahradě.”
Co je obecně posláním školní družiny?
Mgr. Radmila Jedličková:
“Školní družina obecně je školským zařízením s výchovným působením v době mimo povinné vyučování, převážně, ale nikoliv výlučně ve volném čase.
Většina školních družin existuje při základních školách, ale mohou být zřízeny i jako samostatná zařízení pro žáky více škol. Tato zařízení navštěvují většinou děti prvního stupně základní školy. V tomto prostředí pak děti tráví značnou část svého času po vyučování.
Hlavním posláním školních družin je možnost odpočinku a relaxace, ale i možnost připravit se na vyučování. Odpočinkem se nerozumí jen klidové činnosti, ale i pohybové aktivity, které nahrazují nedostatek pohybu při vyučování. Školní družiny nabízejí i mnoho vhodně volených rozmanitých zájmových činností, při kterých mají děti příležitost seznámit se se základními zájmovými oblastmi a činnosti si vyzkoušet. Široká zájmová orientace ve školních družinách je důležitá pro další vývoj zájmů dětí.”