Diskuze s občany o dopravní situaci v Butovicích
24/10/2024Městská část včera uspořádala veřejnou diskuzi k plánu na zklidnění dopravy ve starých Butovicích. Při setkání v nové budově waldorfské školy byla místním občanům představena pracovní verze studie, kterou vytvořil specializovaný projektant Tomáš Cach.
Praha 5 se dopravní situací v území, které je z hlediska urbanismu venkovskou zástavbou, zabývá na základě podnětů od občanů. K hlavním problémům zde patří ranní dovážení dětí do bezprostřední blízkosti školy, kdy kvůli koncentraci automobilů vzniká neúměrný nápor na lokalitu. „To nejdůležitější, o co nám jde, je bezpečnost dětí. Proto prosazujeme projekt Bezpečné cesty do školy, v jehož rámci vznikla loni tzv. školní ulice u ZŠ Pod Žvahovem. A nyní pokračujeme touto studií pro Butovice, která představuje základ pro další diskuzi,“ uvedl místostarosta pro dopravu Milan Kryl.
Jedním z navržených opatření je proto uzavření asi stometrového úseku Butovické ulice pro automobilovou dopravu, a to od křižovatky se Stodůleckou ulicí. Ta by potom byla v čase před začátkem vyučování zjednosměrněna, aby zde rodiče mohli zastavit a vyložit děti, které by bezpečně, bez nutnosti přecházet vozovku, došly až do školy. Prostor před školní budovou by navíc mohl být přeměněn na pobytovou plochu.
Kromě ranní špičky před školou se představená koncepční studie zabývá i dalšími tématy, zejména úpravami průjezdnosti některých ulic a povolené rychlosti ve prospěch pěšího a cyklistického pohybu. Po zapracování podnětů a připomínek, pro jejichž získání sloužilo i toto participativní setkání, se z ní bude vycházet při projektování konkrétních úprav. Ty budou v první fázi nestavební, prováděné pomocí dopravního značení.
V následné, místy vzrušené debatě občané namítali, že zdaleka nejvíce je trápí neutěšený a nebezpečný stav křižovatky Butovické a Radlické ulice, kde chybí světelná signalizace. Všichni přítomní, k nimž patřili i další zástupci radnice – místostarosta pro územní rozvoj Radek Janoušek a radní pro životní prostředí Milan Vrkoč – se shodli, že je potřeba vyvíjet stále silnější tlak na magistrát, potažmo na TSK, do jejichž kompetence stav komunikace náleží. Na podporu snahy radnice, aby hlavní město zrealizovalo plnohodnotné světelné řízení křižovatek na Radlické, vznikla na místě i petice občanů.