“Hamletovo” dilema: parkovací místa, či bezpečnost? Praha 5 volí bezpečnost
18/08/2016V souvislosti se zavedením zón placeného stání prosí radnice Prahy 5 občany, aby neváhali s oznámením míst, kde jsou modré čáry zakreslené v rozporu s obecnými pravidly. Radnice Prahy 5 se totiž rozhodla nejít cestou preference parkovacích míst na úkor bezpečnosti ostatních uživatelů komunikací, na území „pětky“ by se tak měly dodržovat zejména pětimetrové vzdálenosti od přechodů pro chodce.
Zavedení zón placeného stání obnáší i místní úpravy dopravního značení. Dilema, zda z veřejného prostoru „vytřískat“ maximum parkovacích míst či brát ohled na bezpečnost ostatních účastníků provozu, resp. zda místní úpravu nadřadit nad obecnou vyhlášku, vyřešila MČ Praha 5 přikloněním se k bezpečnosti. To se týká zejména dodržení pětimetrových odstupů od přechodů.
„Máme reakce lidí, kteří se pozastavují nad tím, že kreslíme modré čáry až k přechodům. Kromě toho, že MČ Praha 5 nic nekreslí, to je v kompetenci hl. m. Prahy, je třeba říci, že v Praze 5 se nikde takové úpravy nemají objevit. Bezpečnost ostatních účastníků provozu, to je zejména chodců, je pro nás nadřazená nad počtem parkovacích míst. A věřím, že tohle každý soudný člověk chápe,“ říká zástupce starosty Martin Slabý (ANO).
Spolu se zónami placeného stání se v Praze 5 zavádí i oblasti s „třicítkovou“ zónou. Jedná se o koncepční balík, který má přispět k zvýšení bezpečnosti v Praze 5.
„Vycházíme z praxe a doporučení našeho odboru dopravy. Třicítka se bude týkat šesti větších oblastí a několika samostatných ulic či úseků,“ dodává místostarosta.
Spolu se spuštěním zón se třicítka spustí v oblasti Smíchova, Kavalírky, Neklanky, Zatlanky a kolem ZŠ Nepomucká a ulice Grafická. Kromě zklidnění dopravy a zvýšení bezpečnosti přináší „třicítka“ i další pozitiva, a to v mírnějších dopravních úpravách – při této totiž rychlosti nejsou na komunikace kladeny tak vysoké požadavky, jako při padesátce. Komunikace je tak možné využít např. k parkování i při jejich zúženém profilu, také zde nemusí být řešena přednost v jízdě pomocí dopravního značení.