Praha 5 vyzvala společnosti k zapojení se do projektu elektromobility
29/11/2011Městská část Praha 5 na středečním slavnostním vyhlášení ankety Podnikatel a živnostník Prahy 5 představí projekt spolupráce s podnikatelským sektorem v oblasti zlepšení životního prostředí, konkrétně v zapojení se do projektu Praha elektromobilní. V této oblasti je Praha 5 průkopníkem a k hlavním bodům spolupráce se společnostmi jako Staropramen nebo Harley Club Praha patří posílení dopravy pomocí elektromobilů nejen pro osobní přepravu, ale i pro podnikatelské účely.
Hlavní město spolu s Ostravou a městy v Moravskoslezském kraji patří k městům s největším znečištěním ovzduší, přitom v Praze je největším viníkem doprava. Městská část Praha 5 proto začala využívat pro svoje potřeby elektromobily, aby tak šetřila místní životní prostředí.
„Městská část Praha 5 byla první městskou částí, která měla vlastní dobíjecí stanici. Uvědomujeme si ale, že pouhé využívání elektromobilů pro účely úřadu nestačí. Je třeba motivovat také firmy, které u nás sídlí, aby využívaly elektromobily také v podnikatelském sektoru,“ přiblížil podstatu projektu starosta MUDr. Radek Klíma. Kromě něj si nové elektromobily vyzkoušeli také někteří z ostatních radních.
„Právě pro provoz ve městech jsou elektromobily vhodné, při popojíždění v kolonách produkují minimální hluk a emise,“ dodává zástupce starosty Ing. Jiří Vejmelka. Podle studie Evropské unie až osmdesát procent jízd ve městech představují jízdy do 60 kilometrů, přičemž současné typy elektrických automobilů umožňují dojezd zhruba 150 km.
Svoji roli hraje také ekonomická stránka provozu – náklady na ujetý kilometr jsou přibližně šestkrát nižší než u klasického auta.
Městská část v současnosti může využívat tyto energeticky úsporné dopravní prostředky: Osobní automobily Citröen C-Zero, Peugeot iOn a elektromobilní skútr, který měla nejprve v červnu zapůjčen od magistrátu a poté jej odkoupila do trvalého užívání. Praha 5 je zároveň první pražskou městskou částí, která zprovoznila vlastní nabíjecí stanici pro elektromobily.
Pořízení elektromobilů má přispět ke snižování emisí výfukových plynů v Praze 5. Elektromobily se budou především využívat pro služební cestování po Praze.
„K pořizování energeticky úsporných prostředků přistupujeme s dlouhodobou perspektivou. Letos v dubnu jsme proto také již zprovoznili nabíjecí stanici pro elektromobily a v červnu obdrželi k testování první elektrický skútr. Dalším logickým krokem proto bylo pořízení prvních našich elektromobilů,“ vysvětluje starosta MUDr. Radek Klíma.
Model Citröen C-Zero využívá systém rekuperace energie při zpomalování a brzdění pro dobíjení akumulátoru. S délkou 348 cm a obrysovým průměrem otáčení 9,5 m se snadno pohybuje v městském provozu. Díky rozvoru 255 cm poskytuje čtyři plnohodnotná místa a zavazadlový prostor o objemu 166 l (užitečná hmotnost je 330 kg). Dosahuje největší rychlost 130 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,9 s.
Fotogalerie