Až 50 milionů korun ušetří Praha 5 díky závěrům a doporučením hospodářského auditu
19/10/2011Doplněno o nejčastěji kladené otázky k auditu hospodaření. Radní Prahy 5 začátkem roku schválili zadání několika auditů (veřejná zakázka byla vypsána již 11. 1. 2011). V červenci obdrželi “Zprávu z provedení přehledového auditu hospodaření Městské části Praha 5 za období let 2009 a 2010”. Nyní výsledky zkoumají právníci a seznamují se s nimi všichni radní.
Ti rozhodnou o dalším postupu, který je navržen v auditu – jak v jednotlivých doporučeních k úsporám, tak i případné právní kroky, vyplývající ze zákona a směřující k ochraně zájmů Městské části (dále jen MČ) Prahy 5 a jejích obyvatel.
Hlavním cílem auditu bylo zmapovat stav v období uplynulých dvou let a najít potenciál úspor. Bylo důležité objektivně zjistit, zda byly a jsou ceny uvedené ve smlouvách mezi Prahou 5 a jednotlivými dodavateli v čase a místě obvyklé a jestli chování úřadu MČ Prahy 5 bylo a je hospodárné. Dále se zpráva soustředila na dodržování zákona o veřejných zakázkách, zda byla hodnocení nabídek objektivní, jestli nebyl někdo zvýhodněn či znevýhodněn.
Závěry a doporučení ze zprávy vyplývající:
- Potvrzuje se, že příjmy v minulých letech byly postaveny na privatizaci. Od roku 2004 tvořily výnosy z prodeje majetku městské části (byty, pozemky a nebytové prostory) více než 50 % celkových výnosů z hospodářské činnosti realizované městskou částí. Ze závěrů auditu tedy jasně vyplývá, že minulé vedení radnice hospodařilo na úkor snižování dlouhodobého majetku městské části, aniž by vzhledem k objemu realizovaných prodejů vytvářelo odpovídající finanční rezervy. Bude tedy těžké udržet stejné výdaje při zákonitě omezenějších příjmech
- Plýtvalo se od částek v řádech desítek tisíc (vstupy bývalých radních do fitness klubu), přes stovky tisíc (zajišťování předpovědi počasí jen pro Prahu 5 či výzkumy veřejného mínění) až po miliony korun (internet pro veřejnost)
- Vyčíslení předpokládaných úspor při naplnění doporučení ze závěrů auditu se pohybuje v řádech mnoha desítek milionů korun
- Mnoha výběrových řízeních se účastnila jen jedna firma nebo firmy bez dostatečných zkušeností v dané oblasti. Např. PRE jako dodavatel IT
- Některé závěry mluví o podezření na možné překročení pravomoci bývalého starosty Jančíka či o špatných ekonomických a manažerských rozhodnutí bývalého vedení. Např. v případě firmy Agentura Praha 5 na vymáhání pohledávek
- Doporučení neprodloužit spolupráci s některými dosavadními firmami. Například dodavatel Internetu pro veřejnost
MČ Praha 5 na základě doporučení auditu zahájila jednání s jednotlivými dodavateli o změně pro ni nevýhodných smluv. Některé takové smlouvy, které bylo možné bez vysokých sankcí zrušit, vypověděla (například smlouva s poskytovatelem internetu pro veřejnost).
Tento audit byl jeden ze tří, který si Praha 5 nechala udělat. Další audity jsou personální a IT. Všechny mají přispět k racionalizaci a hospodárnému přístupu ke spravovaným financím na Úřadu městské části Praha 5.
MUDr. Radek Klíma, starosta Prahy 5: „Jsem rád, že audit detailně zmapoval, kde se postupovalo nehospodárně, a umožní nám lépe šetřit a chovat se ekonomicky racionálně. Díky němu ušetříme v nejbližší budoucnosti – hrubým odhadem – až 50 milionů korun. Pokud si v budoucnu jakékoli vedení úřadu rozhodne udělat audit z období vládnutí naší současné koalice, jsem přesvědčen, že zkoumání naší práce dopadne dobře.“
Nejčastěji kladené otázky – odpovídá starosta MČ Praha 5 MUDr. Radek Klíma
Zadání auditu
- Proč jste si audit nechali udělat?
Hospodářský audit jsme nechali zhotovit především z důvodu zjištění stávajícího stavu a nalezení možných ekonomických úspor v následujícím období.
- Proč jste se soustředili jen na zmíněné dva roky (2009-2010)?
Poslední dva roky jsou dostatečně dlouhým indikátorem.
- Proč jste audit zadali až na jaře letošního roku?
V prvním okamžiku, kdy jsme na provedení auditu měli finanční krytí, jsme k němu přistoupili.
- Kolik audit stál?
Necelé dva miliony korun.
- Audit posuzují právníci z úřadu nebo externí / outsourcovaní?
Naši z úřadu a na specializované úkony si najímá externí právní kanceláře, jak je to běžné na jiných úřadech.
- Zůstane z toho auditu něco tajné?
V okamžiku, kdy se nám podaří narovnat smluvní vztahy, může být audit zveřejněn.
Výsledky auditu
- V jakém objemu jsou na Praze 5 pohledávky?
Ke konci roku 2010 byly celkové pohledávky 208 milionů korun.
- Kde se nejvíce plýtvalo?
1) Plýtvalo se ve všech sledovaných útvarech. Někdo v malých částkách často, někdo jedním případem větší obnos.
2) Největším paradoxem je, že na tendr integrátora informatiky se přihlásila jen jediná společnost, PRE, což není typický poskytovatel IT. Nastavení soutěže bylo buď naprosto špatně připraveno, nebo tam byl záměr. Vyžádalo si a vyzvedlo si zadávací dokumentaci třicet subjektů, v této oblasti je silná konkurence. 29 firem se rozhodlo výběrového řízení nezúčastnit. Dost možná v tom hrál roli to, že v původní zadávací dokumentaci se vyžadovala od dodavatele podmínka „Oprava počítače musí být poskytnuta do hodiny“. To není možné. Po tendru do smlouvy přibylo „pokud se nejedná o závadu software nebo hardware“.
3) v mnoha případech byla nastavena 40% váha smluvní pokuty.
4) nevymáhaly se pokuty, třeba pokuta 6,9 milionů, které zdejší investiční oddělení nepožadovalo po dodavateli stavby.
- Jaké jsou zjištění o společnosti Pražská energetika?
Viz poskytování IT služeb. Dodávání elektřiny nám poskytují za normálních podmínek. I s PRE se snažíme vyjednat nejlepší obchodní podmínky pro městkou část.
Trestní oznámení a politická odpovědnost
- Kdo nese politickou odpovědnost za výsledky auditu?
Bývalé vedení. Rada a zastupitelstvo.
- Co z výsledků auditu vyplývá pro exstarostu Jančíka?
Pro něho z toho vyplývá určitě politická odpovědnost.
- Podáte na někoho trestní oznámení?
Právníci zvažují a studují audit, podle jejich doporučení se rozhodneme. Ve chvíli, kdy podáme podnět k trestnímu řízení, musíme mít jistotu, že naše podání je oprávněné.
- Vyhodili jste někoho na základě výsledků auditu? Ponese někdo odpovědnost?
Personální audit přinese podrobnější zjištění a doporučení. Už dřív jsme rozvázali pracovní poměr z důvodů neplnění povinností.
Budoucnost
- S jakými firmami již nebudete dále spolupracovat?
Budeme spolupracovat s firmami, které jsou nám schopny poskytnout plnění odpovídající kvality za cenu v místě a čase obvyklou a vzejdou z řádného výběrového řízení. Co se týká firem, u kterých jsou nálezy v auditu, můžeme dál spolupracovat jen při garanci stoprocentní kvality poskytovaných služeb. Vypověděli jsme třeba smlouvu firmě Casablanca, která předražovala přibližně o100%. V mnoha případech je to zaviněno prací exkolegů, nikoli firmami, definice města nebyla dostatečně připravena. Třeba kdyby se poradili v oblasti IT, utratili za poradenskou firmu 200 tisíc nebo půl milionu, zadávací dokumentace by byla napsána lépe a výsledkem by bylo, že by se střetly ty nejsilnější firmy.
- Jaké jsou další audity?
1. Audit personálně procesní – zkoumá, jakým způsobem městská část a jednotliví úředníci pracují a spolupracují, a jakým způsobem jsou nastaveny procesy. 2. IT audit. Výsledky byly známy už na jaře.
- Kdy si necháte udělat další audit?
Nepředpokládáme, že budeme dělat další komplexnější audit. Pracuje se na přípravě kontroly našeho majetku (jeho využití a evidence), abychom měli kontrolu nad celých naším majetkem. V hospodářském audity byly doporučeny doplňkové právní rozbory, na těch se teď pracuje. Bude i studie demografického vývoje.
- Ručíte za to, až audit za 4 roky neukáže žádná pochybní na úřadu v době, kdy jste byl v čele?
Pokusím se o to, nemohu ručit za všechny zaměstnance úřadu.
- Ručíte za rozhodnutí rady a zastupitelstva?
Jako starosta mám samozřejmě politickou zodpovědnost za rozhodnutí Rady města.
- Podáte na někoho trestní oznámení? Vyvodíte z auditu nějaké důsledky, přišel někdo o práci?
Musíme, stejně jako každý, postupovat s péčí řádného hospodáře. Pokud někde vyplyne, že někdo, a jedno kdo, poškodil Prahu 5, budeme samozřejmě postupovat tak, jak nám zákon ukládá. Každý, i já, musíme nést zodpovědnost za své jednání.