Kompetence při výkonu samosprávy
Interpelace:
Interpelace
Kompetence při výkonu samosprávy
3. zasedání Zastupitelstva MČ Praha 5
26. 3. 2019
Mgr. Renáta Zajíčková
1. místostarostka MČ Praha 5
Vážená paní místostarostko,
obracím se na Vás s interpelací ve věci respektování kompetencí výkonu samosprávy.
Vzájemné omezení kompetencí a vzájemná kontrola různých společenských a politických institucí je zárukou svobodné společnosti. Poměrně vysoká míra nezávislosti škol v ČR je výdobytkem porevolučního společenského a politického vývoje. Tuto nezávislost a určitou vlastní sféru suverenity škol, pokud jde o pedagogickou práci, považuji za jeden z cenných rysů našeho školství.
Jsem proto znepokojen následujícím. Cituji ze zápisu č. 1/2019 z porady vedoucích odborů Úřadu MČ Praha 5 ze 12. 3. 20019 (cf. ibid. pp. 2, 3):
„…informovala o ne příliš šťastném pojetí kompetencí při výkonu samosprávy a státní správy. Vzájemná harmonizace výkonu přenesené a samostatné působnosti ve vztahu k řízení a jeho výlučnosti, jenž spočívá výhradně na vedoucí odboru. Rovněž se potýkáme s překračováním kompetencí resp. zasahováním do výlučných kompetencí ředitelů škol.“
Táži se proto na následující:
1. Kdy a kde došlo k zasahování do výlučných kompetencí ředitele školy?
2. V čem toto zasahování spočívalo?
3. Jaká opatření budou přijata, aby k zasahování do výlučných kompetencí ředitelů škol nedocházelo?
Obracím se s touto interpelací na Vás, vážená paní místostarostko, neb máte gesci školství v Radě svěřenu.
Děkuji za ústní i písemnou odpověď.
S pozdravem
Martin Damašek
zastupitel MČ Praha 5
Odpověď:
Vážený pan
Bc. Martin Damašek, M. A.
Člen ZMČ Praha 5
Praha 18. dubna 2019
Odpověď na interpelaci č. 6 ve věci kompetence při výkonu samosprávy
Vážený pane zastupiteli,
zde předkládám odpověď na Vaši interpelaci, jejíž znění ovšem vnímám jako velmi obecné a nejednoznačné.
Vaše interpelace vycházela ze zápisu z porady vedoucích odborů. Upozorňuji, že citovaný text zápisu č. 1/2019 z porady vedoucích odborů ze dne 12. 3. 2019 není doslovným přepisem audio záznamu a je vytržen z kontextu. Na základě komunikace s vedoucí OŠK paní Mgr. Janou Zacharovou, která měla být autorkou sdělení, nebyl na poradě uveden žádný konkrétní případ překračování kompetencí samosprávy a ani nebyl nikdo konkrétně jmenován. Z rozhovoru s paní vedoucí odboru vyplynulo, že došlo zřejmě k nepochopení vyřčených slov a k nepřesnému zapsání jejího sdělení.
Vedoucí OŠK hovořila obecně o období, které nyní nastává. Tím je období zápisů do ZŠ a MŠ, kdy je nutné dbát na respektování výlučné kompetence ředitelů v jeho procesu. Mgr. Zacharová sdělila, že správní řízení vede pouze škola prostřednictvím ředitele školy. Byla podána informace o rostoucím tlaku ze strany rodičů, viz záměr umístění asistenčního psa ve škole, a další případ, kdy rodiče mají tendenci hodnotit vzdělávací proces v mateřské škole a zasahovat do kompetence ředitele v oblasti zajištění pedagogického personálu. V době informací je žádoucí zvažovat, jak s informacemi nakládat (GDPR).
Otázka č. 1 a 2
Z výše uvedených důvodů Vám nemohu poskytnout další sdělení, neboť konkrétní informace nebyly předmětem jednání porady.
K otázce č. 3
Opakovaně se uvádí ve známost, že hodnocení výchovně vzdělávacího procesu náleží pouze a jen ČŠI. Tuto skutečnost si velmi silně uvědomuji, a proto informace o ní byla předána zastupitelům, kteří jsou členy školských rad v našich školách, a rodičům, kteří jsou předsedy školských rad, na setkáních 4. 4. 2019. V této věci také často komunikujeme s odborem legislativně-právním, kdy se snažíme poskytovat maximální podporu ředitelům při sporech a jednáních se zákonnými zástupci či zaměstnanci škol.
Věřím, že mé odpovědi vyvrátily Vaše pochybnosti ve věci kompetencí samosprávy.
S pozdravem