materiály VŽP
Interpelace:
Interpelace na předsedu Výboru životního prostředí Ing. Ondřeje Velka
Vážený pane předsedo,
Žádám Vás o vysvětlení, z jakého důvodu nejsou materiály Výboru životního prostředí umisťovány do systému (intranetu) tak jak činní ostatní výbory. Jeden jediný výbor, který toto nedodržuje, je výbor životního prostředí. Nesystémové umístění do jakého si skladu, který není přístupný z exteriéru budov MČ Praha 5, je nedostatečný a znemožňuje plnohodnotnou práci člena zastupitelstva.
S pozdravem,
Herbert Heissler
Odpověď:
Ing. Herbert Heissler (ODS)
Interpelace na ZMČ 20.9.2011
na předsedu Výboru životního prostředí (VŽP)
Ing. Ondřeje Velka
Věc: zpřístupnění dokumentů pro zastupitele na intranetu
Vážený pane inženýre,
Na ZMČ 20.9.2011 jste mi (na mou nabídku v rozpravě) v interpelacích položil otázku z jakého důvodu nejsou podkladové materiály pro jednání Výboru životního prostředí umisťovány do systému intranetu https://intranet.praha5.cz ale datový server „sklad“ , který není dostupný mimo interní síť budov MČ Praha 5. Otázku jste doplnil tvrzením, že VŽP je jediný poradní orgán (výbor, komise), který nevyužívá intranet, a dále vaším názorem, že vám zpřístupnění dat VŽP přes „sklad“ znemožňuje plnohodnotnou práci člena zastupitelstva.
Ano, VŽP prodiskutoval nevhodnost informačního systému https://intranet.praha5.cz (který používá zastupitelstvo, rada, a některé komise i výbory) a zvolil pro poměrně rozsáhlé podkladové dokumenty pohodlnější datové uložiště \\P5mssrv01\vybor_zp\!PRIPADY_ad_hoc. Důvod byl praktický. Úložiště používá řada dalších pracovišť úřadu (např. kancelář architektky) a zpřístupňuje přes tento server pro jednání VŽP dokumentaci k územnímu řízení. Pro
Není pravda, že by Výbor životního prostředí byl jediný poradní orgán, který systém https://intranet.praha5.cz nevyužívá (viz tabulka analýzy níže). Např. Sociální výbor a řada poradních komisí intranet nevyužívá a nahrazuje ho zasíláním souborů Emailem nebo zpřístupněním dokumentů přes pohodlnější datový sklad.
I mne osobně mrzí, že dosud nemáte (stejně jako všichni ostatní zastupitelé) přístup k pohodlnému „extranetu“ z domova. Nechal jsem alespoň nastavit sklad tak, že každý zastupitel může po přihlášení do sítě na radnici prohlížet (a kopírovat na přenosné zařízení) všechny dokumenty ve skladu VŽP. Tento postup není pohodlný ale není zásadní barierou pro práci zastupitelů. Samozřejmě budu nadále požadovat, aby radnice urychleně změnila „sklad“ na pohodlný „extranet“ (nastavila hesla), aby byl dostupný pro práci mimo radnici.
Dovolte mi obecnější reflexi logiky vaší interpelace – chápu, že v současnosti opoziční ODS nebude reflektovat svou práci v minulém obdobím ale bude kritizovat (právem i neprávem) práci koalice i Strany zelených. Mohu vám opět veřejně připomenout, že v minulém období neměli někteří zastupitelé vůbec rovný přístup k dokumentům komisí a výborů na intranetu. Po mých opakovaných intervencích byla tato diskriminující praxe na konci minulého období alespoň zrušena ale intrnaet nebyl zlepšen.
Bohužel radnice má dodnes řadu zastaralých a uživatelsky nepřátelských informačních nástrojů, které dodaly různé firmy za desetiletí vlády rady Milana Jančíka, kdy jste jako předseda tehdejší Komise informatiky (2006-2010) mohl nechat (ale nenechal) systémy zlepšit. Místo toho jste podporoval financování řady podivných IT produktů a projektů (např. Crazy web, Virtuální úřad, Virtuální zastupitel, různé nepřehledné webové portály apod.)
Můžeme dokladovat, že zastupitelé Klubu Strany zelených navrhovali v minulosti konkrétní usnesení ke zlepšení transparence rozhodovacích a kontrolních procesů na radnici Prahy 5: např. zveřejňování odměn a náhrad všech zastupitelů, podrobné zveřejňování všech výdajů radnice (v podrobnosti protikorupčního portálu MHMP http://zakazky.praha.eu/), transparenci schválení všech darů a grantů včetně závěrečných zpráv s popisem jejich efektu pro Prahu 5. Bohužel minulá koalice (2006-2010) pod vedením Milana Jančíka návrhy (až na výjimky) blokovala.
Současné vedení radnice některá zlepšení transparence již provedla ale zásadní změna informačního systému „intranetu“ a „internetu“ radnice ještě čekají na odbornou diskusi a zadání zakázek na postupné změny. Klub SZ provedl analýzu některých dokumentů (Audit IT služeb) a je připraven pomoci v odborné diskusi.
Dovolte mi Vám i veřejnosti znovu připomenout náš názor, že současné jednací řády zastupitelstva, rady, a poradních orgánů (výborů i komisí), by měly být zdokonaleny a sjednoceny. Informační systém ÚMČ sloužící samosprávě i veřejnosti by měl zlepšit celý cyklus práce orgánů: od zveřejnění rozvrhu termínů jednání orgánů, přes včasné zasílání pozvánek všem zastupitelům a členům dané komise, dále zpřístupňování podkladů všem zastupitelům a členům orgánu, až po zveřejňování zápisů a případně dalších veřejných dokumentů na internetu pro veřejnost. Dodnes nejsou zveřejňovány stenozáznamy jednání zastupitelstva a hlasování.
Podle jednacího řádu výborů ZMČ Praha 5 (čl. 2 odst. 7), který byl schválen usnesením ZMČ Praha 5
č. 1/5/2010 jsou výbory povinny zasílat pozvánky všem zastupitelům, zveřejňovat termíny zasedání výborů na webu, zveřejňovat zápisy ze zasedání na webových stránkách MČ Praha 5 www. praha5.cz, zpřístupňovat podkladové dokumenty všem zastupitelům na „intranetu“ (zasíláním mailem, přes úložnu, přes datový sklad tj. server ÚMČ, na programu intranetu http://intranet.praha5.cz )
Praxe výborů ZMČ P5 (k říjnu 2011) byla zhruba tato:
|
Zasílání pozvánek Emailem |
Zveřejnění termínů jednání na webu MČ |
Zveřejnění zápisů na webu MČ |
Zpřístupnění dokumentů na INTRANETU |
Pozn. |
Finanční výbor |
ANO |
ANO |
ANO |
ANO |
|
Kontrolní výbor |
ANO |
NE |
ANO |
ANO |
|
Výbor pro životní prostředí |
ANO |
NE |
ANO |
Sklad \\P5mssrv01\vybor_zp |
|
Sociální a zdravotní výbor |
ANO |
NE |
ANO |
NE |
|
Výbor hospodářský |
ANO |
ANO |
NE |
ANO |
|
Pro úplnost ještě uvádím informaci o využívání „Intranetu“ a „skladu“ dokumentů komisemi Rady.
Usnesením RMČ Praha 5 č. 8/214/2011 byl schválen starý jednací řád komisí RMČ Praha 5 (platný i v minulém období), který bohužel povinnost zasílat pozvánky, zveřejňovat zápisy na webových stránkách MČ Praha 5 komisím neukládá. Nicméně usnesením ZMČ Praha 5 č. 23/2/2010 bylo uloženo Radě MČ P5 „zajistit zveřejňování na intranetu všech dokumentů sloužících pro jednání poradních orgánů samosprávy t.j. výborů, komisí a dalších poradních orgánů rady“.
Kontrolní výbor provedl namátkově k říjnu 2011 kontrolu dodržování usnesení o zpřístupnění dokumentů komisemi pro všechny zastupitele a členy komisí a výsledky jsou níže:
|
zveřejňování podkladů na intranetu |
Pozn. |
Komise dopravní |
ANO |
|
Komise majetková a privatizace |
ANO |
|
Komise kulturní |
ANO |
|
Komise zahraniční a fondů EU |
NE |
|
Komise bezpečnostní a protidrogová |
NE |
|
Komise mediální |
jen za vedení MeK M.Šestákem |
|
Komise obchodních aktivit |
ANO |
|
Komise pro styk s veřejností a ombudsman |
jen 2 zasedání |
|
Komise pro řízení rizik |
NE |
|
Komise právní |
NE |
|
Komise územního rozvoje |
NE |
sklad |
Komise školská |
ANO |
|
Komise sociální a zdravotní |
NE |
|
Komise pro sociálně právní ochranu dětí |
NE |
|
Ing. Ondřej Velek (SZ)
Předseda VŽP
19.10.2011