Certifikát ISO 9001
Datum interpelace:
29. 07. 2008
Datum odpovědi:
15. 09. 2008
Interpelující:
Mgr. Lukáš Budín
Interpelovaný:
JUDr. Milan Jančík, MBA
Příloha odpovědi:
Interpelace:
Interpelace ve věci certifikátu ISO 9001
JUDr. Milan Jančík, MBA
starosta MČ Praha 5
V Praze dne 26. 6. 2008
Vážený pane starosto,
1. Má MČ Praha 5 vůbec certifikát? (na webu je zveřejněn pouze oznámení o budování systému řízení jakosti ISO 9001)
2. Pokud ano, dokdy je tento certifikát platný, respektive, kdy má přesně dojít k recertifikaci
3. Týká se případné ISO 9001 pro MČP5 celého úřadu, pokud nikoliv, jaké jeho části/odbory pokrývá, a z jakého důvodu zrovna tyto?
4. Proč je interní auditor (ing.Nechvátal) zároveň hlavním představitelem ÚMČ pro jakost? Kdo tedy vyhodnocuje pro firmu Triton Cert spol. s r. o. zprávy o interních auditech (přeci interní auditor nebude referovat sám o sobě a interních auditech)!
5. Jak firma Triton vyhodnotila neexistenci organizačního řádu, respektive jeho neaktualizaci v rámci procesu vydávání certifikátu ISO 9001?
6. Existují nějaká pravidla interní komunikace vyžadovaná v rámci ISO 9001či má si MČ Praha 5 vystačí pouze se stručným komentářem v Příručce jakosti z května 2006?
7. K jakým závěrům došlo vedení (STA, ZSTA, TAJ) po projednání IA, navrhlo nějaké možnosti zlepšení?
8. Požadujeme, aby ZMČ Praha 5 dostalo obě zprávy přezkoumání QMS vedením (zpráva pro přezkoumání a zpráva z přezkoumání) k posouzení!
9. Jaké jsou cíle kvality pro tento rok? (konkrétní a kvantifikované, termínované, s určením odpovědnosti)
10. Jakým způsobem probíhá hodnocení spokojenosti zákazníků, tedy v případě MČ Praha 5 jejich občanů?
Předem děkuji odpovědi.
Bc. Lukáš Budín – zastupitel MČ Praha 5
Odpověď:
Vážený pane zastupiteli,
v odpovědi na Vaši interpelaci ohledně certifikace městské části Praha 5 ČSN EN ISO 9001:2000, Vám sděluji:
1. Má MČ Praha 5 vůbec certifikát? (na webu je zveřejněn pouze oznámení o budování systému řízení jakosti ISO 9001)
Městská část Praha 5 má certifikát, je zveřejněn na webu www.praha5.cz (odkaz „Systém řízení jakosti ISO 9001“), a to jak v české, tak v anglické verzi.
2. Pokud ano, dokdy je tento certifikát platný, respektive, kdy má přesně dojít k recertifikaci):
Tento certifikát je platný do 6. 7. 2009.
3 Týká se případné ISO 9001 pro MČP5 celého úřadu, pokud nikoliv, jaké jeho části/odbory pokrývá, a z jakého důvodu zrovna tyto?
Tento certifikát se týká celého Úřadu městské části Praha 5.
4. Proč je interní auditor (ing.Nechvátal) zároveň hlavním představitelem ÚMČ pro jakost? Kdo tedy vyhodnocuje pro firmu Triton Cert spol. s r. o. zprávy o interních auditech (přeci interní auditor nebude referovat sám o sobě a interních auditech)!
Představitelem Úřadu městské části Praha 5 pro jakost byl do 30. 6. 2008, kdy z důvodu odchodu do starobního důchodu ukončil pracovní poměr, Ing. Nechvátal. Jeho funkce interního auditora nijak nesouvisela s činnostmi dle normy ČSN EN ISO 9001.2000, nebo tato funkce je zřizována na základě zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, ve znění pozdějších předpisů. Závěrem si pouze dovolím doplnit, že od 1. 7. 2008 je Představitelem Úřadu městské části Praha 5 pro jakost je na základě schválení Radou městské části Praha 5 pan Ing. Petr Borka. Firma Triton městskou část Praha 5 necertifikovala a nemá s městskou částí Praha 5 jakýkoli vztah.
5. Jak firma Triton vyhodnotila neexistenci organizačního řádu, respektive jeho neaktualizaci v rámci procesu vydávání certifikátu ISO 9001?
Firma Triton městskou část Praha 5 necertifikovala ani se nijak jinak v celé problematice na městské části Praha 5 neangažovala ve věci organizačního řádu tudíž nemohla nic vyhodnocovat. Norma ČSN EN ISO 9001:2000 samozřejmě připouští provádění změn v průběhu tříletého období (do recertifikace) a nejen připouští, ale přímo doporučuje, protože právě změnami se prokazuje zlepšování kvality systému. Je tedy zřejmé, že případná změna v oblasti organizačního řádu bude jistě vyhodnocena při recertifikačním auditu v roce 2009.
6. (Existují nějaká pravidla interní komunikace vyžadovaná v rámci ISO 9001či má si MČ Praha 5 vystačí pouze se stručným komentářem v Příručce jakosti z května 2006?
Pravidla interní komunikace uvedená v Příručce jakosti z roku 2006 se jeví jako dostatečná.
7. K jakým závěrům došlo vedení (STA, ZSTA, TAJ) po projednání IA, navrhlo nějaké možnosti zlepšení?
Interní audit provádí nezávislý subjekt. Slouží k ověřování funkčnosti systému managementu jakosti. Vzhledem k tomu, že interní audity nekonstatovaly nefunkčnost systému managementu jakosti, nebylo nutno k jejich výsledkům přijímat jakékoli závěry.
8. Požadujeme, aby ZMČ Praha 5 dostalo obě zprávy o přezkoumání QMS vedením (zpráva pro přezkoumání a zpráva z přezkoumání) k posouzení!
Požádá-li Zastupitelstvo městské části Praha 5 o předložení zpráv z přezkoumání QMS, budou mu samozřejmě předloženy. Co se týče jejich posuzování, nemá k tomu Zastupitelstvo městské části Praha 5 jakoukoli kompetenci či oprávnění; přezkoumávání mohou provádět pouze subjekty, které k tomu jsou oprávněny, tj. certifikovány.
9. Jaké jsou cíle kvality pro tento rok? (konkrétní a kvantifikované, termínované, s určením odpovědnosti)
Aktuální cíle kvality (které byly pro Úřad městské části Praha 5 vyhlášeny dne 31. 3. 2008) jsou následující:
a) Úspěšné absolvování 2. dozorového auditu dle normy ČSN EN ISO 9001:2000 (splněno).
b) Rozšíření nabídky poskytovaných služeb občanům službou Czech POINT.
c) Zvyšování kvality komunikace a poskytování služeb seniorům MČ Praha 5.
10. Jakým způsobem probíhá hodnocení spokojenosti zákazníků, tedy v případě MČ Praha 5 jejich občanů?
Hodnocení probíhá průběžně na základě vývoje počtu oprávněných stížností občanů.
S úctou
JUDr. Milan Jančík, MBA