Odpovědnost za gesci rozvoje IT a digitalizace

Datum interpelace:
18. 02. 2025
Interpelující:
Ing. Filip Karel, Ph.D.
Interpelovaný:
Bc. Lukáš Herold
Příloha odpovědi:

Interpelace:

Věc: odpovědnost za gesci rozvoje IT a digitalizace

Vážený pane místostarosto,

obracím se na vás s otázkou týkající se problematiky rozvoje IT a digitalizace.

V usnesení RMČ ze dne 18.12.2024 je gesce informačních technologií přisouzena tajemnici úřadu, paní Budkové. Tu jste však několik dní poté odvolali. Následně byl řízením úřadu pověřen pan Kufa.

Ptám se tedy:

1/ Je nyní odpovědný za gesci informatiky pan Kufa?

2/ Plánujete i do budoucna zachovat stav, kdy oblast informatiky nemá politického gestora a odpovědnou osobu?

Dovolte mi připomenout, že odbor informatiky má jeden z nejvyšších rozpočtů ze všech odborů (jedná se o desítky milionů v provozních i kapitálových výdajích).

Není přitom možné k této gesci přistupovat tak, že se jedná pouze o jakési “technické” rozhodování typu kolik a jakých počítačů, tiskáren nebo jakého softwaru koupit. Jedná se o průřezovou gesci, která je klíčová pro fungování celého úřadu. Vyžaduje úzkou součinnost politického vedení i úřadu, a více než v kterékoliv jiné gesci platí to, že je potřeba prakticky neustále hledat vyváženost mezi technicky optimálním řešením a řešením, které lze rozumně ufinancovat.

V různé fázi rozpracovanosti je zde k řešení celá řada projektů a problémů, které mají významný dopad na rozpočet nebo na komunikaci úřadu směrem k občanům. Mezi ty nejvýznamnější patří:

  • restrukturalizace a technický upgrade webových stránek,
  • vedení spisové služby a interní digitalizace procesů, digitální archiv,
  • kybernetická bezpečnost a Zelená louka, včetně návazných auditů těchto projektů
  • koncept vybavení úřadu počítači a další technikou,
  • tiskové řešení,
  • nastavení wifi sítě,
  • platební automaty,
  • licencování Microsoft, využití nástrojů M356,
  • licencování dalšího softwaru (např. VMWare),
  • software na řešení agendy přestupků v dopravě,
  • řešení agendy evidence majetku,
  • přesoutěžení externího dodavatele služeb a spolupráce s OICT,
  • a mnoho dalších….

Na konci minulého roku jsme se po dlouhé době dostali do stavu plné obsazenosti odboru a je dokonce velmi kvalitně obsazena i funkce vedoucího odboru. Zahájili jsme spolupráci s externími experty na digitalizaci, tak aby byly doplněny kapacity, které na úřadu chybějí. V rozpočtu je zároveň alokováno dostatečné množství financí.

Domnívám se tedy, že jsou zde vybudovány dostatečné předpoklady pro to, aby se v této oblasti učinil další výrazný posun směrem vpřed. Zároveň, jako bývalý gesční radní pro tuto oblast, se však domnívám, že nezbytným předpokladem je i to, aby tato gesce měla řádnou politickou podporu ve formě konkrétního gesčního radního. Jinak existuje významné riziko, že snaha o jakoukoliv modernizaci a změnu bude narážet na nepochopení a redukci debaty na čísla a náklady.

Předem děkuji za vaši odpověď.

Filip Karel, zastupitel

člen zastupitelského klubu Piráti

Kontakt

Městská část Praha 5
nám. 14. října 1381/4
150 00 Praha 5

Tel.: +420 257 000 511 E-mail: podatelna@praha5.cz

ID datové schránky: yctbyzq

Podrobné kontakty a úřední hodiny

Sociální sítě