Dopravní problematika na naší městské části
Interpelace:
Od: Ing. Jan Panenka (ODS), zastupitel MČ P5
Komu: Ing. Milan Kryl, místostarosta MČ P5
Věc: INTERPELACE
V Praze dne 10.9.2024
Vážený pane místostarosto Kryle,
oslovuji Vás, jako gesčního radního, neboť opravdu nevím, kdo řídí dopravní problematiku na naší městské části.
V Praze 5 je registrováno cca 21 370 parkovacích oprávnění. Mohu předpokládat, že uživatelů osobních automobilů je cca 30 000, tedy včetně vlastníků, kteří nezabírají veřejný prostor a parkují ve svých privátních či pronajatých prostorách a dále vlastníků, kteří bydlí v naší městské části mimo ZPS.
Za doby vašeho působení na radnici ubylo doposud 43 rezidentních parkovacích stání a chystá se, dle vámi přijatého usnesení, úbytek dalších cca 50 míst pro rezidenty jen v centrální části Smíchova, a to díky připravovaným opatřením pro cyklisty.
Na Výboru dopravním bylo za vašeho působení doposud projednáno 58 pracovních bodů, ve kterých jsem se marně snažil najít bod, který by obsahoval nějaké pozitivní opatření pro motoristy – tedy pro 1/3 obyvatel Prahy 5. Naopak je tam většina bodů, která tuto skupinu omezuje až šikanuje. Jedná se především o protěžování cyklodopravy až za hranici její bezpečnosti. Dopravní obslužnost by měla být vyvážená a neúměrné protěžování slabší skupiny cyklistů je nebezpečné pro ně samé.
Prosím o odpověď na následující otázky:
1) Co vaše koalice dělá či připravuje pro motoristy
(parkovací místa, opravy komunikací, zlepšení průjezdnosti apod.)
Očekávám VAŠE ! nápady a opatření.
2) Jak se stavíte k plnění platného usnesení číslo 11/294/2017 o rozšíření ZPS
Děkuji za odpověď.
Ing. Jan Panenka, zastupitel MČ P5
Odpověď:
V Praze dne 7.10.2024
Vážený pane zastupiteli Panenko,
dovolte abych úvodem uvedl Vaše tvrzení o našem záměru snížit počet parkovacích stání pro rezidenty na pravou míru. Je tomu naopak. Zjistili jsme, že oblast dolního Smíchova slouží pro odstavování vozidel návštěvníků Prahy 1 a 2. Obě sousední MČ mají velký podíl rezidentních stání a nedostatek návštěvnických, zatímco u nás je to opačně. Vámi zmíněný úbytek parkovacích stání tedy není na úkor rezidentů, ale týká se návštěvnických míst, která jsme navrhli ve větší míře přeměnit právě na rezidentní.
V dalším odstavci si mi stěžujete, že usnesení dopravního výboru protěžují cyklisty. Podotýkám, že na rozdíl od Vás nejsem členem dopravního výboru, zatímco vy jako člen máte možnost navrhovat usnesení, přesvědčit kolegy i hlasovat. Dělejte to tedy lépe. Já osobně preferuji oddělenou infrastrukturu, která umožní cyklistům bezpečnější trasy a sníží počet potenciálních střetů s automobilisty. Nedávnou realizaci oddělené obousměrné cyklotrasy od Lihovaru k Erpetu podél plotu přístaviště ve Strakonické ulici stejně jako oddělenou cyklostezku mezi Dvoreckým mostem a Knížecí, kterou jsme prosadili do projektů Terminálu Smíchov a Smíchov City, můžete tedy chápat jako pozitivní opatření také pro ty motoristy, kteří vnímají cyklisty jako překážku.
Na Váš první dotaz ohledně činnosti koalice pro motoristy odpovídám např. dohodou s HMP o odblokování povolovacího procesu Radlické radiály a pokračování územního řízení podle původní dokumentace. Spor o úpravu projektu jinonické a butovické části tunelu již není důvodem pro prodloužení termínů realizace. Termín zahájení stavby se touto dohodou stal otázkou priorit investora pro financování významných celoměstských staveb spíše než boje s aktivisty o podobu projektu, jak se dělo řadu let.
Pro automobilisty z Barrandova řešíme nejkritičtější místa ulice K Barrandovu. Projektové návrhy již máme. V jednom případě právě běží stavební řízení a v dalších vedeme jednání s vlastníky pozemků, které pro realizaci budeme potřebovat. Pro automobilisty z Košíř a Jinonic společně s HMP řešíme rekonstrukci ulice Na Pomezí, kterou jste spolu s předchozím vedením radnice vzdali.
Ptal jste se na moje osobní návrhy a iniciativy v jedné oblasti, proto jsem úmyslně ve výčtu neuvedl ty ostatní a ani akce, které byly iniciovány za předchozího vedení a my v nich pokračujeme. Výjimečně zmíním alespoň rozšíření počtu parkovacích míst na Sídlišti Barrandov, které jsme dovedli do schválených projektů a v koalici máme v návrhu rozpočtu vyčleněny peníze na realizaci pro rok 2025 i další roky. Tím jsem odpověděl na Vaši otázku číslo dvě.
Děkuji, že jste mi dal svými dotazy možnost představit Vám, zastupitelům i veřejnosti alespoň malou část úspěchů naší koalice ve Vámi preferované oblasti.
S úctou
Ing. Milan Kryl