Munipolis oznámí nehodu i zapojí občany do anket
16/05/2024Informační a komunikační kanál v jednom. Tak lze označit systém Munipolis, který využívá radnice Prahy 5. Přenos důležitých informací se od samosprávy dostává k občanům mnohem rychleji.
Nabourala se „vaše“ tramvaj, kterou jezdíte do práce? Popraskalo „u vás“ v ulici vodovodní potrubí a potřebujete vědět, kde přesně jsou náhradní cisterny? Je mrazivé ráno a lidé by měli být opatrní kvůli náledí? Se všemi těmito problémy a spoustou dalších začal v Praze 5 pomáhat informační a komunikační systém Munipolis, který byl dříve provozován pod názvem Mobilní rozhlas.
Jednotlivé funkce Munipolisu sice lze zajistit individuálně i jinými kanály, ale právě komplexnost je obrovskou výhodou tohoto systému. To ostatně zjistili již ve více než 3 800 městech a obcích, kde ho úspěšně používají. Neméně důležité je, že systém je uživatelsky přívětivý, a to díky stálé servisní a vývojové podpoře. A co je velmi cenné: nejde o jednosměrnou komunikaci – systém slouží rovněž k předávání podnětů od občanů. „Lze takto nahlásit například přeplněný odpadkový koš nebo třeba problém, kdy někde chybí kryt lampy veřejného osvětlení. Občan si nemusí stahovat specializovanou aplikaci dané městské části a přemýšlet, v jakém katastru se nachází. Systém podnět sám zašle na odpovídající úřad,“ vysvětluje jednatel Munipolisu Ondřej Švrček.
Systém je v cloudu, nepotřebuje žádnou instalaci. Jeho obsluha je intuitivní, postačuje pro ni základní uživatelská znalost práce na PC. Administrátor nicméně prochází zaškolením a následně má k dispozici instruktážní videa. Munipolis je variabilní a záleží na každé samosprávě, které moduly chce využívat. Klasickým mixem je rozesílání zásadních aktualit z radnice, pozvánek na kulturní, sportovní a společenské akce, případně týdenních newsletterů, výstražných upozornění a krizových zpráv včetně uzavírek a havárií, pořádání anket a participativních rozpočtů.
Komplexní řešení
Základním předpokladem pro co nejlepší fungování Munipolisu je co největší databáze kontaktů přihlášených účastníků – občanů s kontaktními údaji. Díky tomu pak lze pořádat zmíněné ankety a občany tak v hojném počtu zapojovat do komunitního plánování. Získávání nových registrovaných uživatelů Munipolisu a správa takových kontaktů je přitom permanentní záležitost. Zajímavou funkcionalitou je také digitalizace měsíčníku Pětka; lidé si díky tomu mohou svůj oblíbený časopis přečíst pohodlně v mobilním telefonu nebo tabletu.
Munipolis však pomáhá i samotné radnici Prahy 5, a to k zefektivnění vnitřní agendy. Podobně jako u jiných komunikačních kanálů mohou jednotlivé odbory radnice Prahy 5 komunikovat přes Munipolis svá témata, a to prostřednictvím odboru vnějších vztahů a komunikace. Veškeré podklady pro komunikaci posílají další radniční pracoviště právě tomuto odboru, který systém Munipolis obsluhuje.