Činnost uvolněného předsedy Komise informačních technologií pana Michala Kočandrle pro agendu informačních technologií
Interpelace:
Mgr. Jaroslav Pašmik, MBA
starosta MČ Praha 5
Štefánikova 13-15
150 00 Praha 5
Téma: Činnost uvolněného předsedy Komise informačních technologií pana Michala Kočandrle pro agendu informačních technologií
Interpelace
Vážený pane starosto,
Obracím se na Vás interpelací ve věci činnosti uvolněného předsedy Komise informačních technologií pana Michala Kočandrle. Dle jednacího řádu zastupitelstva MČ Praha 5 se nemohu na předsedu komise interpelací obrátit přímo, proto mně nezbylo než interpelovat přímo Vás.
Zastupitelstvo MČ Praha 5 konané dne 8.11.2022 schválilo pod č. usnesení ZMČ /1/7/2022 funkci předsedy Komise informačních technologií jako uvolněnou. Následně byl pan Michal Kočandrle Radou MČ Praha 5 zvolen do funkce předsedy této komise. Funkci předsedy přijal. Měsíční odměna za výkon této uvolněné funkce činí 69.570,- Kč hrubého.
Vzhledem k tomu Vaším prostřednictvím žádám o písemnou zprávu, ve které bude podrobně uveden přesný popis aktivit a činností Michala Kočandrle (včetně času a místa), které jako uvolněný předseda této komise od svého zvolení (tj. od 8.11.2022) do dnešního dne pro oblast informačních technologií učinil.
Prosím, aby v tomto výčtu byly uvedeny pouze činnosti související s agendou Komise infomačních technologií. V této zprávě prosím neuvádějte účast na aktivitách jiných výborů, komisí, pracovních skupin, oddávání, vítání občánků atd., neboť pro tyto aktivity nebyl pan Michal Kočandrle zastupitelstvem uvolněn.
Na podporu mé interpelace, si dovolím ocitovat část odůvodnění rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 22. října 2014, sp. zn. 8 As 55/2012:
„Každá moc, i demokratická, korumpuje, a čím méně je kontrolována, tím větší je nebezpečí jejího zneužití. Kontrola prostřednictvím takových institutů, jako je § 8b zákona o svobodném přístupu k informacím, má řadu výhod, které ve svém souhrnu významně brání zneužívání veřejné moci a posilují demokratickou legitimitu politického systému. V první řadě se na kontrole může podílet každý, a to přesně v té míře, v jaké se rozhodne být aktivní. Nikdo není vyloučen, každý má možnost se ptát a dozvědět se. To již samo o sobě posiluje vztah veřejné moci a občana, brání rozdělení na „my“ a „oni“ a posiluje vědomí veřejnosti, že veřejná moc není účelem o sobě či prostředkem mocných k udržení jejich výsad, odcizeným od občanské společnosti, nýbrž nástrojem občanů, tvořících politickou obec, k prosazování obecných, společně sdílených zájmů a cílů.
Dalším účelem je, že zjištění získaná prostřednictvím zákona o svobodném přístupu k informacím mohou sloužit k účinné sebereflexi veřejné moci. Naznačují-li tato zjištění, že veřejná moc hospodařila způsobem, který je nezákonný, nehospodárný, nemravný, nerozumný či v jiných ohledech nepatřičný, může to vyvolat reakci veřejnosti či příslušných orgánů a v důsledku toho i patřičnou korekci v chování veřejné moci.
Konečně nelze podcenit ani preventivní účinek zákona o svobodném přístupu k informacím. Samotná skutečnost, že veřejná moc může být vystavena dotazům z řad veřejnosti, které je povinna zodpovědět, ji zpravidla povede k tomu, aby se chovala řádněji, než kdyby se veřejné kontroly nemusela obávat.“
V Praze dne 25.4.2023
Kateřina Poláková, zastupitelka MČ Praha 5
Odpověď:
Vážená paní
Kateřina Poláková
členka ZMČ Praha 5
Praha 22. května 2023
Č. j.: MC05 107200/2023
Vážená paní zastupitelko,
dovolte mi reagovat na Vaši interpelaci vznesenou na 4. zasedání Zastupitelstva městské části Praha 5 konaném dne 25. 4. 2023, kterou jste se, v souladu s jednacím řádem ZMČ Praha 5 mým prostřednictvím, obrátila na předsedu Komise informačních technologií. Téma Vaší interpelace zní: „Činnost uvolněného předsedy Komise informačních technologií pana Michala Kočandrleho pro agendu informačních technologií“.
S ohledem na výše uvedené jsem se obrátil na pana předsedu Kočandrleho se žádostí o zodpovězení Vaší interpelace. Níže uvádím kompletní znění jeho odpovědi.
„Vážená paní zastupitelko Kateřino Poláková, prostřednictvím pana starosty,
dovolte mi reagovat na Vaši interpelaci vznesenou na 4. zasedání zastupitelstva městské části Praha 5 konaném dne 25.4.2023, kterou mě vyzýváte k předložení písemné zprávy s uvedením přesného počtu aktivit a činností (včetně času a místa), které jsem jako uvolněný zastupitel ode dne mého zvolení do funkce předsedy Komise informačních technologií (8.11.2022) do dne 25.4.2023, vykonával.
Odkazujete na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 22.10.2014 č.j. 8 As 55/2012-62, kdy citujete část jeho odůvodnění zabývající se obecnou úvahou
nad kontrolou veřejné moci ve vztahu k jejímu zneužití.
Dovoluji si Vás však upozornit, že předmětný judikát se zabývá poskytováním informací o platech zaměstnanců placených z veřejných prostředků. Volený zastupitel však zaměstnancem není a zastupitelstvo obce o výši odměn uvolněných členů nerozhoduje. Odměna je uvolněným členům zastupitelstva obce poskytována
ze zákona (je nároková), a proto je i veřejně známa. Její konkrétní výši stanoví ve své příloze nařízení vlády č. 318/2017 Sb. ve znění pozdějších předpisů, a to v částce, která odpovídá zastávané funkci a velikostní kategorii obce. Zastupitelstvo obce výši odměny nepřímo determinuje určením funkcí, pro které budou členové zastupitelstva obce uvolněni, a tím, že dotyčné členy zastupitelstva do těchto funkcí zvolí. V případě, že je uvolněný člen zastupitelstva zvolen do více funkcí souběžně, náleží mu odměna jen za jednu z nich – a to za tu, za kterou náleží nejvyšší odměna. I z tohoto je zřejmé, že zákonodárce s tím, že uvolněný zastupitel vykonává vícero funkcí, počítá. Naopak však zákon nepočítá s tím, že by uvolněný zastupitel měl vést nějaký „timesheet“ svých
činností a úkonů. Uvolněný člen zastupitelstva si organizuje výkon činností
podle potřeb a tak, aby efektivně vykonával svou funkci. Na výkon funkce zastupitele se nevztahují žádné pevné úřední hodiny, funkci vykonává neustále.
Samozřejmě je potřeba souhlasit s tím, že veřejnost má právo na informace o tom, jakou práci vykonávají politici placení z veřejných prostředků. Proto mi dovolte popsat, jakou práci jsem v uvedeném období vykonával. Doufám, že s pochopením přijmete skutečnost, že není reálné zpětně zrekonstruovat „časy a místa“ několik měsíců zpětně. Také se domnívám, že takový výčet by ani nebyl účelný. Za podstatnější
než počty hodin a činností považuji věcnou podstatu vykonávané agendy.
První mou funkcí, do které jsem byl nominován, je předseda Komise informačních technologií.
Tato funkce z rozhodnutí zastupitelstva je primárním důvodem mého uvolnění.
Problematiku IT považuji za velice důležitou prioritu. Podcenění kybernetické bezpečnosti a investic do IT vedlo v k postupnému zastarávání jak HW infrastruktury, tak i procesů a softwarového vybavení úřadu.
V roce 2022, tedy za vlády koalice ODS, byla IT infrastruktura MČ Praha 5 napadena kybernetickým útokem. Následně bylo třeba přistoupit k náročné a nákladné rekonstrukci HW a SW infrastruktury, tak aby byl úřad schopen naplnit zákonem vyžadované bezpečnostní standardy při práci s daty občanů.
Ve spolupráci s odborem a gesčním radním a dalšími složkami úřadu se proto podílím na realizaci dvou velkých projektů:
IROP Zvýšení kybernetické bezpečnosti úřadu MČP-5 (KYBEST)
IROP Elektronizace a portály MČP-5 (Elektronizace)
KYBEST, jak bylo mnohokrát presentováno, zahrnuje projekt „Zelená louka“,
což je kompletní obnova HW a SW infrastruktury úřadu, spolufinancovaná z dotační výzvy „IROP“. Tento projekt je zároveň pro MČ Praha 5 nezbytný pro zajištění ochrany a odolnosti kritické infrastruktury vůči kybernetickým hrozbám, k čemuž nás zavazuje směrnice NIS 2.
Elektronizace je projekt opět spolufinancovaný z výzvy IROP.
Zahrnuje především technologický rozvoj Portálu občana a IS pro stížnosti a podněty. Přispěje k nastavení efektivního fungování radnice při zpracování a evidenci podnětů občanů a interakci občanů s úřadem MČ Praha 5.
Mojí úlohou je především zajištění sledování průběhu realizace projektu KYBEST
a „Zelená louka“, prezentace obou projektů v komisi IT.
U projektu Elektronizace, kde jsme ve fázi zpracování projektu a podání žádosti,
se ve spolupráci s odborem aktivně účastním i konzultací nad formou a obsahem projektu. Dále pak opět zajištění prezentace projektu v komisi IT.
Dále na denní bázi konzultuji ve spolupráci s gesčním radním a odborem ostatní neméně důležité exekutivní úkoly odboru IT.
• zajištění chodu IT v rámci úřadu;
• reinstalace SW;
• kompletní obnovení síťové infrastruktury úřadu (servery, kabeláž, zálohy,
switche apod.);
• změny koncepce nákupu IT a telekomunikačních služeb;
• přesoutěžení smluv na služby (telefonní služby, tiskárny, správa aplikací) – správné nastavení podmínek, finanční úspora;
• specifikace a dohled nad stavebními úpravami a rekonstrukcemi spojenými s IT v rámci úřadu;
• podpora nástrojů pro realizaci cílů gesce otevřené radnice.
Třešničkou na dortu je pak
• tvorba dokumentů a podkladů vztahujících se k věcné realizaci agendy komise IT;
• vedení a účast na schůzích vztahujících se k věcné realizaci agendy komise IT;
• analytické práce týkající se agendy komise IT;
• vedení jednání komise.
Abychom mohli efektivně rozvíjet informační systém MČ Praha 5 je nutné co nejlepší napojení všech systémů na systémy HMP. Proto je součástí mé práce i členství
v následujících výborech a komisích MHMP – Výbor pro technickou infrastrukturu
a vybavenost ZHMP, Výboru pro IT, Smart City a eGovernment ZHMP; Komise Rady hl. m. Prahy pro ICT.
Všechny výše zmíněné funkce nejsou honorované nad rámec mého platu uvolněného zastupitele, jak bylo popsáno výše.
Tolik tedy k pracovní náplni z titulu funkce, pro kterou jsem uvolněn.
Přesto, že moje další činnosti na MČ Praha 5 nebyly obsahem Vaší interpelace, zmíním jen krátkým výčtem další svoje funkce a úkoly, které zajišťuji.
Jako člen výboru pro otevřenou radnici
• příprava na pravidelná zasedání VOR;
• účast na zasedání jednou měsíčně;
• analytická práce na nově vznikající koncepci OR;
• optimalizace procesů úřadu;
• tvorba metodiky pro datovou analýzu, zejména definice a datová konsolidace agend úřadu;
• analýza metodiky procesu žádostí, vyhodnocování, rozhodování o přidělení, kontroly vyúčtování a evidence přidělených dotací ve standardizovaných datových formátech;
• revize participativních projektů, včetně projektové práce v terénu s navrhovateli a architekty;
• analýza a příprava systémů pro pořizování a následnou evidenci podnětů občanů;
• Práce v pracovní skupině pro rozvoj webu MČP5 (geoportál, prezentace rozpočtu);
Jako předseda komise sportu
• ve spolupráci s odborem a gesční radní participace na projektech v oblasti sportu
• náhradní stadión pro zimní sporty,
• rekonstrukce a koncepce provozu areálu Hořejší nábřeží,
• PumpTrack v Košířích,
• podpora rozvoje sportovní infrastruktury spolků,
• metodická podpora spolků,
• vytvoření metodiky pro otevírání školních sportovních areálů veřejnosti;
• pravidelné schůzky s oddělením sportu (OVK);
• participace při řešení podnětů a problémů sportovních spolků a organizací;
• analytická činnost v oblasti územního rozvoje a plánování. Zejména v souvislosti s ochranou stávajícího funkčního vymezení pozemků určených
pro sport;
• konzultace investičních záměrů MČ Praha 5;
• konzultace záměrů HMP na území MČ Praha 5;
• vyhodnocování žádostí o dotace a optimalizace procesů při administraci dotací;
• tvorba dokumentů a podkladů vztahujících se k věcné realizaci agendy Komise Sportu;
• vedení a účast na schůzích vztahujících se k věcné realizaci agendy Komise Sportu;
• analytické práce týkající se agendy Komise Sportu;
• vedení jednání komise;
• participace při realizaci.
Jako člen Školského výboru
• příprava na pravidelná zasedání;
• účast na zasedání jednou měsíčně;
• členství a práce ve dvou Školských radách;
• příprava projektu „Sdílení školní sportovní infrastruktury“.
Jako člen koaliční zastupitel
• příprava na jednání rady;
• každé pondělí účast na před radě a koaličním jednání rady MČ Praha 5.
Jako člen zastupitelstva
• příprava na zasedání zastupitelstva;
• příprava odpovědí na interpelace;
• reprezentace na veřejných participativních akcích MČ Praha 5;
• řešení podnětů občanů
• chybějící veřejné osvětlení v ulici Na Pomezí,
• neprojednané zábory na pozemcích HMP,
• konzultace při realizaci kontribucí investorů,
• metodická podpora veřejnosti při řešení problémů s infrastrukturou
MČ Praha 5 a HMP;
• mám naplánováno i několik svatebních obřadů.
Oceňuji váš zájem a děkuji za příležitost utřídit si strukturu mých aktivit.
Kterýkoliv zastupitel i kterýkoliv občan Prahy 5 může přijít přímo za mnou a seznámit se s dalšími podrobnostmi.
S pozdravem,
Michal Kočandrle“
Věřím, vážená paní zastupitelko, že stejně jako já, budete považovat odpověď na Vaši interpelaci ze strany pana předsedy Kočandrleho za vyčerpávající.
S pozdravem
Mgr. Jaroslav Pašmik, MBA
starosta MČ Praha 5