Činnost uvolněného předsedy Komise obchodních aktivit, dotací a EU fondů pana Svatopluka Bartoně pro agendu obchodních aktivit, dotací a EÚ fondů

Datum interpelace:
25. 04. 2023
Datum odpovědi:
23. 05. 2023
Interpelující:
Bc. Lukáš Herold
Interpelovaný:
Mgr. Jaroslav Pašmik, MBA

Interpelace:

Mgr. Jaroslav Pašmik, MBA
starosta MČ Praha 5
Štefánikova 13-15
150 00 Praha 5

Téma: Činnost uvolněného předsedy Komise obchodních aktivit, dotací a EU fondů pana Svatopluka Bartoně pro agendu obchodních aktivit, dotací a EÚ fondů

Interpelace

Vážený pane starosto,
s velkou omluvou se na Vás obracím interpelací ve věci činnosti uvolněného předsedy Komise obchodních aktivit, dotací a EU fondů pana Svatopluka Bartoně. Dle jednacího řádu zastupitelstva MČ Praha 5 se nemohu na předsedu komise interpelací obrátit přímo, proto mně nezbylo než interpelovat přímo Vás.
Zastupitelstvo MČ Praha 5 konané dne 8.11.2022 schválilo pod č. usnesení ZMČ /1/7/2022 funkci předsedy Komise obchodních aktivit, dotací a EU fondů jako uvolněnou. Následně byl Svatopluk Bartoň Radou MČ Praha 5 zvolen do funkce předsedy této komise. Funkci předsedy přijal. Měsíční odměna za výkon této uvolněné funkce činí 69.570,- Kč hrubého.

Vzhledem k tomu Vaším prostřednictvím žádám o písemnou zprávu, ve které bude podrobně uveden přesný popis aktivit a činností Svatopluka Bartoně (včetně času a místa), které jako uvolněný předseda této komise od svého zvolení (tj. od 8.11.2022) do dnešního dne pro oblast obchodních aktivit, dotací a EU fondů učinil.
Prosím, aby v tomto výčtu byly uvedeny pouze činnosti související s agendou Komise obchodních aktivit, dotací a EU fondů. V této zprávě prosím neuvádějte účast na aktivitách jiných výborů, komisí, pracovních skupin, činnost ombudsmana, oddávání, vítání občánků atd., neboť pro tyto aktivity nebyl Svatopluk Bartoň zastupitelstvem uvolněn.
Na podporu mé interpelace, si dovolím ocitovat část odůvodnění rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 22. října 2014, sp. zn. 8 As 55/2012:
„Každá moc, i demokratická, korumpuje, a čím méně je kontrolována, tím větší je nebezpečí jejího zneužití. Kontrola prostřednictvím takových institutů, jako je § 8b zákona o svobodném přístupu k informacím, má řadu výhod, které ve svém souhrnu významně brání zneužívání veřejné moci a posilují demokratickou legitimitu politického systému. V první řadě se na kontrole může podílet každý, a to přesně v té míře, v jaké se rozhodne být aktivní. Nikdo není vyloučen, každý má možnost se ptát a dozvědět se. To již samo o sobě posiluje vztah veřejné moci a občana, brání rozdělení na „my“ a „oni“ a posiluje vědomí veřejnosti, že veřejná moc není účelem o sobě či prostředkem mocných k udržení jejich výsad, odcizeným od občanské společnosti, nýbrž nástrojem občanů, tvořících politickou obec, k prosazování obecných, společně sdílených zájmů a cílů.
Dalším účelem je, že zjištění získaná prostřednictvím zákona o svobodném přístupu k informacím mohou sloužit k účinné sebereflexi veřejné moci. Naznačují-li tato zjištění, že veřejná moc hospodařila způsobem, který je nezákonný, nehospodárný, nemravný, nerozumný či v jiných ohledech nepatřičný, může to vyvolat reakci veřejnosti či příslušných orgánů a v důsledku toho i patřičnou korekci v chování veřejné moci.
Konečně nelze podcenit ani preventivní účinek zákona o svobodném přístupu k informacím. Samotná skutečnost, že veřejná moc může být vystavena dotazům z řad veřejnosti, které je povinna zodpovědět, ji zpravidla povede k tomu, aby se chovala řádněji, než kdyby se veřejné kontroly nemusela obávat.“

V Praze dne 25.4.2023

Bc. Lukáš Herold
zastupitel MČ Praha 5

Odpověď:

Vážený pan
Bc. Lukáš Herold
člen ZMČ Praha 5

Praha 23. května 2023
Č. j.: MC05 108738/2023

Vážený pane zastupiteli,

dovolte mi reagovat na Vaši interpelaci vznesenou na 4. zasedání Zastupitelstva městské části Praha 5 konaném dne 25. 4. 2023, kterou jste se, v souladu s jednacím řádem ZMČ Praha 5 mým prostřednictvím, obrátil na předsedu Komise obchodních aktivit, dotací a EU fondů. Téma Vaší interpelace zní: „Činnost uvolněného předsedy Komise obchodních aktivit, dotací a EU fondů pana Svatopluka Bartoně pro agendu obchodních aktivit, dotací a EU fondů“.
S ohledem na výše uvedené jsem se obrátil na pana předsedu Bartoně se žádostí o zodpovězení Vaší interpelace. Níže uvádím kompletní znění jeho odpovědi.
„Vážený pane zastupiteli,
dovolte mi reagovat na Vaši interpelaci vznesenou na 4. zasedání zastupitelstva městské části Praha 5, které se konalo dne 25. dubna 2023. Prostřednictvím této interpelace mě vyzýváte k předložení písemného vyjádření s uvedením přesného počtu aktivit a činností (včetně času a místa), které jsem jako uvolněný zastupitel ode dne mého zvolení do funkce dne 8. listopadu 2022 do dne 25. dubna 2023 a zároveň jako předseda Komise obchodních aktivit, dotací a EU fondů (KOAE) vykonával během uvedeného období.
V této souvislosti také odkazujete na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 22.10.2014 č.j. 8 As 55/2012-62, kdy citujete část odůvodnění zabývající se obecnou úvahou nad kontrolou veřejné moci ve vztahu k jejímu zneužití. Velmi si vážím vašich znalostí judikatury jakožto nenahraditelného pramenu českého práva, avšak dovolím si Vás upozornit, že předmětný judikát se zabývá poskytováním informací o platech zaměstnanců placených z veřejných prostředků. Volený zastupitel však zaměstnancem není a navíc zastupitelstvo obce o výši odměn uvolněných členů nerozhoduje. Výše odměny uvolněných členů zastupitelstva obce je stanovena zákonem a odměna je nároková, a proto je i veřejně známá. Její konkrétní výši stanoví ve své příloze nařízení vlády č. 318/2017 Sb. ve znění pozdějších předpisů, a to v částce, která odpovídá zastávané funkci a velikostní kategorii obce. Zastupitelstvo obce výši odměny nepřímo determinuje určením funkcí, pro které budou členové zastupitelstva obce uvolněni, a tím, že dotyčné členy zastupitelstva do těchto funkcí zvolí. V případě, že je uvolněný člen zastupitelstva zvolen do více funkcí souběžně, náleží mu odměna pouze za jednu z nich – a to za tu, za kterou náleží nejvyšší odměna. I z tohoto je zřejmé, že zákonodárce s tím, že uvolněný zastupitel vykonává vícero funkcí, počítá. S čím však zákon nepočítá je povinnost uvolněných zastupitelů vést jakýsi výkaz pracovních činností a úkonů, který po mě žádáte prostřednictvím interpelace. Podle zákona si uvolněný člen zastupitelstva organizuje výkon činností podle potřeb a to takovým způsobem, aby efektivně vykonával svou funkci. Na výkon funkce zastupitele se nevztahují žádné pevné úřední hodiny, neboť zastupitel vykonává svou funkci prakticky neustále.
Nemohu s Vámi nesouhlasit a jsem si vědom toho, že veřejnost má právo na informace o tom, jakou práci vykonávají politici placení z veřejných prostředků. Proto mi dovolte popsat, jaké práci jsem v uvedeném období v rámci své funkce věnoval. Doufám, že s pochopením přijmete skutečnost, že není reálné zrekonstruovat „časy a místa“ několik měsíců zpětně. Také se domnívám, že takový výčet by ani nebyl účelný. Za podstatnější než počty hodin a činností považuji věcnou podstatu vykonávané agendy ve funkci uvolněného zastupitele, jejíž součástí je také výkon funkce Ombudsmana MČ Praha 5. Agenda ombudsmana je pochopitelně velice důvěrná a zveřejnění konkrétních informací v tomto vyjádření bych považoval za prolomení důvěry mezi mnou jako ombudsmanem a občany naší městské části. Předně bych tedy rád vymezil agendu otevřené radnice, protože komise KOAE rozhodujícím způsobem určuje i náplň mé práce. Tato komise se koná zpravidla 2-3krát měsíčně a trvá několik hodin v závislosti na charakteristice a četnosti projednávaných témat. Cílem této komise, a tedy i náplní mé práce, je nastavit efektivní proces výběru nájemného, nastavení optimální výše nájemného dle inflace a dalších ekonomických faktorů, schvalování poskytnutých dotací, snížení nájemného v případě nečekaného uzavření provozovny, tvorba nabídky nových prostorů k pronájmu, tvorba splátkových kalendářů a nastavení dalších efektivních způsobů pro vymáhání pohledávek.
Věřím, že tuto odpověď budete považovat za vyčerpávající a nyní bych se s radostí vrátil k efektivnímu výkonu své funkce.
S pozdravem,
Svatopluk Bartoň“

S pozdravem

Mgr. Jaroslav Pašmik, MBA
starosta MČ Praha 5

Kontakt

Městská část Praha 5
nám. 14. října 1381/4
150 00 Praha 5

Tel.: +420 257 000 511 E-mail: podatelna@praha5.cz

ID datové schránky: yctbyzq

Podrobné kontakty a úřední hodiny

Sociální sítě