Činnost uvolněného předsedy Výboru školského pro agendu školství

Datum interpelace:
25. 04. 2023
Datum odpovědi:
18. 05. 2023
Interpelující:
Josef Endal
Interpelovaný:
Jiří Krátký

Interpelace:

Jiří Krátký
předseda Výboru školského
Štefánikova 13-15
150 00 Praha 5

Téma: Činnost uvolněného předsedy Výboru školského pro agendu školství

Interpelace

Vážený pane předsedo,
zastupitelstvo MČ Praha 5 konané dne 8.11.2022 schválilo pod č. usnesení ZMČ /1/7/2022 funkci předsedy Výboru školského jako uvolněnou. Následně jste byl zastupitelstvem MČ Praha 5 zvolen do funkce předsedy tohoto výboru. Funkci předsedy jste přijal. Měsíční odměna za výkon této uvolněné funkce činí 69.570,- Kč hrubého.
Vzhledem k tomu, Vás žádám o písemnou zprávu, ve které podrobně uvedete přesný popis Vašich aktivit a činností (včetně času a místa), které jste jako uvolněný předseda tohoto výboru od svého zvolení (tj. od 8.11.2022) do dnešního dne pro oblast školství vykonal.
Prosím, abyste v tomto výčtu uvedl pouze činnosti související s agendou školství. V této zprávě prosím neuvádějte účast na aktivitách jiných výborů, komisí, pracovních skupin, oddávání, vítání občánků atd., neboť pro tyto aktivity jste nebyl zastupitelstvem uvolněn.
Na podporu mé interpelace, si dovolím ocitovat část odůvodnění rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 22. října 2014, sp. zn. 8 As 55/2012:
„Každá moc, i demokratická, korumpuje, a čím méně je kontrolována, tím větší je nebezpečí jejího zneužití. Kontrola prostřednictvím takových institutů, jako je § 8b zákona o svobodném přístupu k informacím, má řadu výhod, které ve svém souhrnu významně brání zneužívání veřejné moci a posilují demokratickou legitimitu politického systému. V první řadě se na kontrole může podílet každý, a to přesně v té míře, v jaké se rozhodne být aktivní. Nikdo není vyloučen, každý má možnost se ptát a dozvědět se. To již samo o sobě posiluje vztah veřejné moci a občana, brání rozdělení na „my“ a „oni“ a posiluje vědomí veřejnosti, že veřejná moc není účelem o sobě či prostředkem mocných k udržení jejich výsad, odcizeným od občanské společnosti, nýbrž nástrojem občanů, tvořících politickou obec, k prosazování obecných, společně sdílených zájmů a cílů.
Dalším účelem je, že zjištění získaná prostřednictvím zákona o svobodném přístupu k informacím mohou sloužit k účinné sebereflexi veřejné moci. Naznačují-li tato zjištění, že veřejná moc hospodařila způsobem, který je nezákonný, nehospodárný, nemravný, nerozumný či v jiných ohledech nepatřičný, může to vyvolat reakci veřejnosti či příslušných orgánů a v důsledku toho i patřičnou korekci v chování veřejné moci.
Konečně nelze podcenit ani preventivní účinek zákona o svobodném přístupu k informacím. Samotná skutečnost, že veřejná moc může být vystavena dotazům z řad veřejnosti, které je povinna zodpovědět, ji zpravidla povede k tomu, aby se chovala řádněji, než kdyby se veřejné kontroly nemusela obávat.“

V Praze dne 25. 4. 2023
Josef Endal
Zastupitel MČ Praha 5

Odpověď:

Vážený pan
Josef Endal
zastupitel MČ Praha 5

Odpověď na interpelaci z 4. zasedání Zastupitelstva MČ Praha 5 ze dne 25.4.2023

Vážený pane zastupiteli,

dovolte mi reagovat na Vaši interpelaci vznesenou na 4. zasedání zastupitelstva městské části Praha 5 konaném dne 25.4.2023, kterou mě vyzýváte k předložení písemné zprávy s uvedením přesného počtu aktivit a činností (včetně času a místa), které jsem jako uvolněný zastupitel ode dne mého zvolení do funkce předsedy Výboru školského (8.11.2022) do dne 25.4.2023, vykonával.

V této souvislosti odkazujete na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 22.10.2014 č.j. 8 As 55/2012-62, kdy citujete část jeho odůvodnění zabývající se obecnou úvahou nad kontrolou veřejné moci ve vztahu k jejímu zneužití.

Dovoluji si Vás však upozornit, že předmětný judikát se zabývá poskytováním informací o platech zaměstnanců placených z veřejných prostředků. Volený zastupitel však zaměstnancem není a zastupitelstvo obce o výši odměn uvolněných členů nerozhoduje. Odměna je uvolněným členům zastupitelstva obce poskytována ze zákona (je nároková), a proto je i veřejně známa. Její konkrétní výši stanoví ve své příloze nařízení vlády č. 318/2017 Sb. ve znění pozdějších předpisů, a to v částce, která odpovídá zastávané funkci a velikostní kategorii obce. Zastupitelstvo obce výši odměny nepřímo determinuje určením funkcí, pro které budou členové zastupitelstva obce uvolněni, a tím, že dotyčné členy zastupitelstva do těchto funkcí zvolí. V případě, že je uvolněný člen zastupitelstva zvolen do více funkcí souběžně, náleží mu odměna jen za jednu z nich – a to za tu, za kterou náleží nejvyšší odměna. I z tohoto je zřejmé, že zákonodárce s tím, že uvolněný zastupitel vykonává vícero funkcí, počítá. Naopak však zákon nepočítá s tím, že by uvolněný zastupitel měl vést nějaký „timesheet“ svých činností a úkonů. Uvolněný člen zastupitelstva si organizuje výkon činností podle potřeb a tak, aby efektivně vykonával svou funkci. Na výkon funkce zastupitele se nevztahují žádné pevné úřední hodiny, funkci vykonává neustále.

Samozřejmě je potřeba souhlasit s tím, že veřejnost má právo na informace o tom, jakou práci vykonávají politici placení z veřejných prostředků. Proto mi dovolte popsat, jakou práci jsem v uvedeném období vykonával. Doufám, že s pochopením přijmete skutečnost, že není reálné zpětně zrekonstruovat „časy a místa“ několik měsíců zpětně. Také se domnívám, že takový výčet by ani nebyl účelný. Za podstatnější než počty hodin a činností považuji věcnou podstatu vykonávané agendy. Předně bych tedy na tomto místě rád vymezil agendu Výboru školského, protože to rozhodujícím způsobem určuje i náplň mé práce. Pro tento účel považuji ideální programové prohlášení rady, ve kterém je v kapitole „Školství“ uvedeno mimo jiné následující:

Městská část Praha 5 je zřizovatelem třinácti základních a dvaadvaceti mateřských škol. Na rozdíl od zbytku republiky v naší městské části počty narozených dětí neklesají, ale díky migračním vlivům a vlivem nové bytové výstavby se stále drží na vrcholu demografické křivky. Proto je třeba stávající kapacity mateřských a základních škol, školních jídelen, sportovišť a školních družin nadále rozšiřovat. Pokud totiž mají školy problémy s kapacitou, těžko se mohou soustředit na zkvalitňování výuky. Kapacity a kvalita jsou spojené nádoby. Strategii rozvoje škol a školek budeme odpovědně vytvářet s ohledem na nové trendy ve vzdělávání, předpokládaný demografický vývoj Prahy 5 a požadavky jejích obyvatel. Naším cílem je rozmanitá nabídka vzdělávání na Praze 5 pro skutečně všechny děti.

Pro naplnění uvedených cílů uskutečníme ve volebním období 2022–2026 tato opatření:
– Budeme významně investovat do rozšiřování a rekonstrukcí budov základních a mateřských škol, včetně vnitřního vybavení. Zasadíme se o výstavbu nových škol a školek v částech Prahy 5, kde předpokládáme výrazný nárůst obyvatel.
– Zmodernizujeme školní kuchyně (v ZŠ Pod Žvahovem a v ZŠ Chaplinovo nám.) a zastaralé kotelny s neekonomickým provozem.
– Povedeme jednání s Magistrátem hlavního města Prahy a investory o spolupráci při výstavbě nových školských zařízení. Prověříme možnost využití stávajících školských budov v majetku města, které jsou pronajímány soukromým subjektům.
– V případě spolufinancování MHMP postavíme novou ZŠ Madeleine Albrightové a ZŠ Na Výši včetně druhého stupně.
– Postavíme novou MŠ v ulici Naskové (5 tříd), dostavíme 2 třídy v MŠ Pod Lipkami a připravíme projekt MŠ Barrandov západ (6 tříd).
– V případě vyhlášení vhodného dotačního titulu zajistíme snížení energetické náročnosti budov MŠ Beníškové, MŠ Duha a MŠ na náměstí 14. října.
– Postavíme nový bazén při ZŠ Weberova a prověříme možnosti fotovoltaiky na střeše školní budovy.
– V nejzatíženějších lokalitách zvážíme výstavbu modulární/kontejnerové školy, pro zajištění dočasných kapacit MŠ/ZŠ.
– Zajistíme dostatek míst v mateřských školách pro všechny děti od 3 let.
– Podpoříme vznik dětských skupin a vzdělávání pro děti od 2 let.
– Zaměříme se na rekonstrukce školních sportovišť a zahrad s cílem zajištění prostoru pro volnočasové aktivity dětí a mládeže. Iniciujeme využívání školních sportovišť veřejností. Posílíme spolupráci škol se sportovními kluby a oddíly.
– Budeme podporovat vzdělávání ředitelů, zejména v jejich roli manažera a lídra, a klást důraz na profesní růst pedagogických pracovníků.
– Nadále budeme podporovat školy v získávání prostředků z evropských fondů a ostatních dotačních titulů.
– Podpoříme aplikaci a získávání příkladů dobré praxe z tuzemských i zahraničních škol a vzdělávacích systémů, včetně zahraničních stáží nebo výměnných pobytů našich pedagogů. Podpoříme využití moderních informačních technologií ve vzdělávání a v této oblasti budeme školám metodicky i finančně pomáhat.
– Budeme dbát na dobrou atmosféru ve školách i školkách a na podporu psychického zdraví dětí i pedagogů.
– Budeme podporovat dětskou a žákovskou participaci a činnost žákovských parlamentů jako nástroje pro získávání občanských kompetencí mladé generace.
– Budeme podporovat školní spolky a spolupráci mezi rodiči a školou.
– Budeme klást důraz na lepší využití potenciálu školských rad.
– Zvýšíme kvalitu školního stravování. Zajistíme sdíleného nutričního poradce pro školní jídelny. Zlepšíme dostupnost obědů pro všechny děti s povinnou školní docházkou.
– Budeme realizovat Místní akční plán rozvoje vzdělávání IV, financovaný z operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.
– Vytvoříme přehledný školský web Prahy 5.

Samozřejmě se věnuji s různou mírou intenzity prakticky všem okruhům mé agendy vymezených v programovém prohlášení a věřím, že postupně vás budu mít možnost seznamovat i s konkrétními výsledky. Za uplynulé období bych rád zdůraznil například tyto konkrétní aktivity:

• Osobní návštěva všech škol a školek
• Návrhy řešení technických problémů v některých budovách
• Spolupráce s energetickým týmem na řešení snížení spotřeby energií ve školách
• Systém participačních aktivit pro oblast školství
• Participace na jednání ohledně nových škol a mateřských škol
• Jednání ohledně nových dětských skupin a MŠ
• Příprava nové komunikační platformy pro školy a MČ Praha 5
• Zpracování podkladů pro jednání výboru
• Komunikace se členy výboru
• Vedení jednání výboru
• Tvorba dokumentů a podkladů vztahujících se k věcné realizaci agendy
• Vedení a účast na schůzích vztahujících se k věcné realizaci agendy
• Analytické práce týkající se agendy
• Příprava na jednání a účast v dalších výborech a komisích

Jak je patrné, tak se v mnoha bodech jedná o průřezovou agendu, kde pro splnění uvedených opatření a cílů je potřeba zajistit podporu a spolupráci více odborů a gescí.

Oceňuji váš zájem o agendu školství. Kterýkoliv zastupitel i kterýkoliv občan Prahy 5 může přijít přímo za mnou a seznámit se s dalšími podrobnostmi.

S pozdravem,

Jiří Krátký
Zastupitel MČ Praha 5

Kontakt

Městská část Praha 5
nám. 14. října 1381/4
150 00 Praha 5

Tel.: +420 257 000 511 E-mail: podatelna@praha5.cz

ID datové schránky: yctbyzq

Podrobné kontakty a úřední hodiny

Sociální sítě