Strategie rozvoje 2030+
Vzdělávání, školství a volný čas
MČ Praha 5 je provozovatelem celkem 13 základních a 21 mateřských škol. Pracovní skupina v rámci přípravy dokumentu Strategie rozvoje popisuje současný stav a definuje priority týkající se nejen budování dalších škol, ale i kvality výuky na školách, na které se zaměří v rámci rozvoje v následujících deseti letech. V oblasti volného času popisuje prostorové a materiální zázemí pro volnočasové aktivity a zvažuje možnosti, jak MČ může podporovat zvýšení nabídky pro trávení volného času.
Akční plán pro Prioritní osu 2
Akční plán obsahuje opatření k realizaci v letech 2021-2024. Je pravidelně aktualizován a doplňován o nová opatření, která naplňují strategické cíle. Níže naleznete stručný přehled aktuálních opatření, jejich kompletní přehled s dalšími informacemi naleznete v Implementační část Strategie rozvoje.
SC 2.1. – Zajištění dostatečně husté sítě základních a mateřských škol
2.1.1 Identifikace demografických potřeb podle lokalit
Pravidelná identifikace a kvantifikace demografických potřeb v oblasti předškolního a základního vzdělávání
podle lokalit, v závislosti na urbanistickém rozvoji dané lokality a schválených a plánovaných investičních
projektech v oblasti bytové výstavby. Jednou ročně bude aktualizovaný dokument demografických potřeb
předložen k projednání Školskému výboru. Při realizaci tohoto opatření budou využity výsledky Sčítání lidu,
domů a bytů 2021.
Cílové hodnoty indikátorů:
- Predikce poptávky po ZŠ a MŠ je aktuální pro všechny lokality Prahy 5 (ano/ne)
2022 | 2023 | 2024 |
ano | ano | ano |
2.1.2 Realizace školských investic (budovy MŠ a ZŠ v lokalitách)
Zajištění či příprava pozemků pro výstavbu budov mateřských a základních škol, tj. příprava vhodných
pozemků jak po majetko-právní stránce, tak i z pohledu územního rozvoje. Dále pak projektová příprava
investic nových budov mateřských a základních škol ve všech stupních projektové dokumentace.
Součástí opatření je v neposlední řadě samotná realizace investic nových budov a rekonstrukcí MŠ a ZŠ
v potřebných lokalitách, včetně zajištění kapitálových prostředků. S rostoucí demografickou křivkou
a rozvojem území MČ Praha 5 rostou nároky na kapacity školního i předškolního vzdělávání. V rámci toho
opatření se počítá s výstavbou školy v lokalitách: Smíchov (realizace projektu dle mezinárodní soutěže),
Košíře, Radlice, Barrandov (dostavba).
Cílové hodnoty indikátorů:
- Počet projektových dokumentací k výstavbě a modernizaci MŠ a ZŠ – územní rozhodnutí (počet)
2022 | 2023 | 2024 |
9 | 5-10 | 5-10 |
- Počet projektových dokumentací k výstavbě a modernizaci MŠ a ZŠ – stavební povolení (počet)
2022 | 2023 | 2024 |
14 | 10-15 | 10-15 |
- Počet projektových dokumentací k výstavbě a modernizaci MŠ a ZŠ – provedení stavby (počet)
2022 | 2023 | 2024 |
10 | 10-15 | 10-15 |
- Rozsah nově vybudované kapacity MŠ (kapacita dětí)
2022 | 2023 | 2024 |
0 | 84 | 100 |
- Rozsah nově vybudované kapacity ZŠ (kapacita žáků / identifikace zařízení)
2022 | 2023 | 2024 |
75 | 100 | 300 |
SC 2.2. – Efektivní využití majetku MČ Praha 5 pro zajištění bohaté nabídky vzdělávání včetně podpory středoškolského a vysokoškolského vzdělávání
2.2.2. Rešerše a revize současných vztahů
Rešerše a revize současných a historických nájemních vztahů se soukromými nájemci školních budov
v majetku MČ Praha 5. Postupná změna a optimalizace politiky pronájmů školských objektů tak, aby bylo
dosaženo bohaté skladby vzdělávacích služeb na území MČ a zvýšení výnosnosti pronajatého majetku.
Cílové hodnoty indikátorů:
- Nárůst ročního výnosu z pronájmu školních budov soukromým subjektům
2022 | 2023 | 2024 |
5 500 tis. Kč | 6 000 tis. Kč | 6 000 tis. Kč |
2.2.3. Definování směru podpory rozvoje soukromého školství
Prostřednictvím příslušného dokumentu bude definován směr podpory rozvoje soukromého školství
zodpovězením na otázky typu: “Které typy škol nejsou na území MČ zastoupeny?”, “Které stupně škol
a v jakých lokalitách chce MČ podpořit?”, “Za jakých podmínek bude MČ Praha 5 pronajímat majetek MČ
soukromým subjektům?”.
(Poznámka: Může se jednat například o výstavbu SŠ na Barrandově.)
Cílové hodnoty indikátorů:
- Potřeby a směry rozvoje soukromého školství definované podle lokalit v koncepčním dokumentu (ano/ne)
2022 | 2023 | 2024 |
ano | ano | ano |
2.2.4. Spolupráce s Magistrátem hl.m. Prahy a soukromým sektorem
Spolupráce s Magistrátem hl. m. Prahy, pokud jde o pronájmy a využití majetku hl. m. Prahy (a případně
i soukromého sektoru), tak, aby bylo dosaženo pestrosti nabídky vzdělávacích služeb na území MČ Praha 5.
Cílové hodnoty indikátorů:
- Počet realizovaných dohod v oblasti školství se soukromými subjekty – např. směna pozemků, dohoda
o výstavbě, svěření majetku, memorandum (počet)
2022 | 2023 | 2024 |
0 | >=1 | >=1 |
- Počet realizovaných dohod v oblasti školství s MHPM – např. směna pozemků, dohoda o výstavbě, svěření
majetku, memorandum (počet)
2022 | 2023 | 2024 |
0 | >=1 | >=1 |
SC 2.3. – Zvyšování úrovně výchovně-vzdělávacího procesu a kvality zázemí škol a školských zařízení
2.3.1. Rozvoj zázemí škol
Zajištění rozvoje zázemí škol, za účelem zvýšení míry digitalizace výuky (např. mobilní digitální učebna)
včetně vybavení školních budov internetem. Dále v rámci tohoto opatření bude MČ Praha 5 usilovat o zlepšení
kultury stravování, a to nejen modernizací školních jídelen, o zkvalitnění odborného zázemí (nákup vybavení
odborných kabinetů), o rozvoj a zkvalitnění sportovní infrastruktury a zvýšení kvality zázemí (rekonstrukce
kabinetů, sboroven a relaxačních prostor).
Cílové hodnoty indikátorů:
- Roční finanční prostředky MČ Praha 5 vložené do rozvoje materiálního zázemí škol (mil. Kč)
2022 | 2023 | 2024 |
23 mil. Kč | 25 mil. Kč | 25 mil. Kč |
- Kumulativní počet modernizovaných nebo nově zřízených školních sportovišť od roku 2021
(kumulativní počet)
2022 | 2023 | 2024 |
2 | 3 | 4 |
- Plocha modernizovaných školních jídelen (m2)
2022 | 2023 | 2024 |
681 | 1 621 | 2 001 |
2.3.2. Podpora materiálního vybavení škol (školní pomůcky a vybavení tříd) ze strany zřizovatele
Za účelem podpory zvyšování kvality výuky včetně podpory moderních výukových metod zajištění
dostatečného množství finančních prostředků na materiální vybavení škol včetně finančních prostředků
na notebooky, školní pomůcky pro žáky a vybavení školních a specializovaných učeben přímo ze strany
zřizovatele/MČ Praha 5 nebo skrze dotační tituly a jiné programy.
Cílové hodnoty indikátorů:
- Objem finanční podpory na materiální zabezpečení výuky na školách MČ Praha 5 (mil. Kč)
2022 | 2023 | 2024 |
4,5 mil. Kč | 5 mil. Kč | 5,5 mil. Kč |
- Míra využití externích zdrojů (%) – součást výroční zprávy
2022 | 2023 | 2024 |
5% | 5% | 10% |
2.3.3. Podpora rozvoje středního managementu škol
Zajištění finančních prostředků na podporu tzv. středního managmentu škol přímo ze strany zřizovatele/
MČ Praha 5 nebo skrze dotační tituly a jiné programy na podporu středního managementu. Středním
managementem se myslí:
– zástupce školních poradenských pracovišť (ŠPP) a spolupráce s školskými poradenskými zařízeními (ŠPZ),
– koordinátor žáků cizinců,
– koordinátor asistentů pedagoga,
– koordinátor distanční výuky,
– koordinátor a metodik ICT,
– metodik primární prevence.
Rozvoj středního managementu má umožnit delegování většího množství povinností ředitelů škol na další
pracovníky škol.
Cílové hodnoty indikátorů:
- Objem finanční podpory pro střední management škol (tis. Kč)
2022 | 2023 | 2024 |
10 000 tis. Kč | 10 000 tis. Kč | 10 000 tis. Kč |
- Průměrný počet odborných pozic na školách dle Opatření 2.3.3 (počet)
2022 | 2023 | 2024 |
100 | 100 | 100 |
SC 2.4. – Podpora profesního růstu pedagogických pracovníků
2.4.1. Podpora spokojenosti zaměstnanců
MČ Praha 5 ve spolupráci s řediteli škol bude pravidelně poskytovat nástroje pro hodnocení spokojenosti
pedagogických a nepedagogických pracovníků. Ředitelé školských zařízení ve spolupráci s MČ Praha 5 se
budou snažit zajistit pro pedagogické i nepedagogické pracovníky dostatečně vyhovující pracovní prostředí
a podmínky.
Cílové hodnoty indikátorů:
- Měřitelný indikátor Vyhodnocení elektronického dotazníku 360 (ano/ne)
2022 | 2023 | 2024 |
ano | ano | ano |
2.4.2. Podpora vícezdrojového financování pro zlepšení podmínek profesního růstu pedagogických pracovníků
Podpora maximálního a účelného využití vícezdrojového financování pro profesní růst pedagogických
pracovníků na úrovni školských zařízení, zejména zapojení do grantů a projektů Ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy ČR, hl. m. Prahy a MČ Praha 5 (včetně projektu místního akčního plánu), a dále pak
využití konkrétních nabídek, grantů, či sponzoringu od dalších subjektů. Součástí tohoto opatření je také
podpora škol při administraci projektů vypisovaných MČ Praha 5.
Cílové hodnoty indikátorů:
- Celkový objem prostředků na DVPP (tis. Kč)
2022 | 2023 | 2024 |
3000 | 3000 | 3000 |
- Počet podpořených akcí profesního růstu pedagogických pracovníků (počet)
2022 | 2023 | 2024 |
5 | 5 | 5 |
2.4.3. Osobnostní profesní rozvoj a rozvoj pedagogických dovedností a činností
Finanční a organizační podpora při realizaci osobnostního rozvoje pedagogů v oblastech, které daní
pedagogové identifikují jako podstatné a potřebné u sebe rozvíjet. Zahrnuje podporu zajištění účasti
pedagogů na specializačním vzdělávání a kurzech, vycházející z potřeb žáků při zavádění, rozvoji a
uplatňování moderních výukových metod a přístupů. Opatření souvisí s vyhodnocením realizace Místního
akčního plánu rozvoje vzdělávání
Cílové hodnoty indikátorů:
- Počet realizovaných nebo podpořených vzdělávacích aktivit pro pedagogy MČ Praha 5 (počet)
2022 | 2023 | 2024 |
20 | 20 | 20 |
- Počet zapojených pedagogů, kteří u sebe identifikovali konkrétní potřeby profesního rozvoje (počet)
2022 | 2023 | 2024 |
100 | 100 | 100 |
2.4.4. Rozvoj leadershipu u ředitelů škol
Finanční a organizační podpora při realizaci osobnostního rozvoje a leadershipu ředitelů základních
a mateřských škol v oblastech, které identifikují jako podstatné a potřebné u sebe rozvíjet. Zahrnuje podporu
zajištění účasti ředitelů na specializačním vzdělávání a kurzech, vycházející z potřeb jejich práce. Opatření
souvisí s vyhodnocením realizace Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání.
Cílové hodnoty indikátorů:
- Počet realizovaných, nebo podpořených vzdělávacích aktivit pro ředitele škol MČ Praha 5 (počet za rok)
2022 | 2023 | 2024 |
5 | 5 | 5 |
- Počet zapojených ředitelů do rozvoje svého leadershipu (počet)
2022 | 2023 | 2024 |
12 | 12 | 12 |
SC 2.5. – Vzájemná spolupráce MČ Praha 5 s vedením škol a vytváření souladu mezi vizemi městské části a jednotlivých škol
2.5.1. Zajištění souladu vizí zřizovatele (MČ Praha 5) se směřováním jednotlivých škol
V rámci opatření bude ve spolupráci s řediteli škol vytvořen a následně příslušnými orgány schválen
dokument popisující principy spolupráce mezi řediteli škol a MČ při tvorbě a aktualizaci plánu jednotlivých
škol (např. Dvouleté plány rozvoje škol). V dokumentu budou zohledněny důležité kroky potřebné k zajištění
fungující spolupráce MČ Praha 5 s vedením škol.
Cílové hodnoty indikátorů:
- Vytvoření dokumentu (např. dohody) k problematice spolupráce MČ Praha 5 a školských zařízení (ano/ne)
2022 | 2023 | 2024 |
ne | ano | ano |
- Schválení dokumentu k problematice spolupráce MČ Praha 5 a školských zařízení příslušnými orgány MČ Praha 5
(ano/ne)
2022 | 2023 | 2024 |
ne | ano | ano |
2.5.2. Zajištění dostatečné informovanosti mezi zřizovatelem a školami
Ve spolupráci s řediteli bude vytvořen dokument, který bude přesně definovat způsob komunikace
a vzájemné informovanosti mezi zřizovatelem a školami (MŠ, ZŠ).
Cílové hodnoty indikátorů:
- Existence dokumentu k problematice komunikace a informovanosti mezi zřizovatelem a školami (ano/ne)
2022 | 2023 | 2024 |
ano | ano | ano |
2.5.3. Informační a další podpora profesního rozvoje pedagogických pracovníků
MČ Praha 5 bude spolupracovat na zajištění profesního rozvoje pedagogických pracovníků například skrz
zprostředkování zdrojů informací (např. prostřednictvím financování portálu Řízení školy, aplikace Lyffle),
zajištění mentoringu pro začínající ředitele, pomoc při realizaci projektů (projekty EU, získání finančních
prostředků z projektu MAP (MŠMT ČR), Integrace cizinců (MV ČR) apod., a také díky zjednodušení a snížení
administrativy (např. aplikace Zápis do MŠ).
Cílové hodnoty indikátorů:
- Počet podpořených akcí profesního rozvoje pedagogů (počet)
2022 | 2023 | 2024 |
10 | 10 | 10 |
- Objem finančních prostředků vynaložených na podporu realizace akcí profesního rozvoje pedagogů (tis. Kč)
2022 | 2023 | 2024 |
300 | 300 | 300 |
2.5.4. Efektivní fungování školských rad
MČ Praha 5 se bude snažit o nastavení efektivního fungování školských rad tak, aby skrze práci školských rad
mohlo docházet k dostatečnému zajištění podpory rozvoje škol.
Cílové hodnoty indikátorů:
- Zpětná vazba od ředitelů škol na školské rady (nespokojen / spíše nespokojen / spíše spokojen / spokojen)
(v %)
2022 | 2023 | 2024 |
60 % (spíše) spokojen | 80% (spíše) spokojen | 100% (spíše) spokojen |
- Počet zasedání jednotlivých školských rad (počet)
2022 | 2023 | 2024 |
2 | 3 | 4 |
SC 2.6. – Zatraktivnění veřejného prostoru pro všechny obyvatele
2.6.1. Identifikace potenciálu rozvoje veřejného prostoru
Vytipování míst vhodných pro zvelebování veřejného prostoru včetně případných námětů na jejich využití
Cílové hodnoty indikátorů:
- Počet pasportizovaných lokalit určených ke zvelebování veřejného prostoru (kumulativní počet)
2022 | 2023 | 2024 |
2 | 4 | 6 |
- Existence katalogu potenciálně rozvojových míst ve veřejném prostoru (ano/ne)
2022 | 2023 | 2024 |
ano | ano | ano |
2.6.2. Sběr podnětů občanů pro rozvoj veřejného prostranství
Otevřít prostor občanům k vyjadřování podnětů a názorů v souvislosti s lepším využíváním veřejného
prostranství. Může se jednat například o komunikační platformu pro anketní šetření na webových stránkách
MČ Praha 5.
Cílové hodnoty indikátorů:
- Počet realizovaných anket k rozvoji veřejného prostranství za rok (počet)
2022 | 2023 | 2024 |
7 | 7 | 7 |
- Počet realizovaných projektů rozvoje veřejného prostranství na základě podnětů občanů za rok (počet)
2022 | 2023 | 2024 |
0 | 7 | 7 |
2.6.3. Výzvy občanům ke spoluvytváření veřejného prostoru
Podpora vyhlašování, či přímé vyhlašování výzev směrem k občanům k zapojení do spolutvorby veřejného
prostoru.
Cílové hodnoty indikátorů:
- Počet vyhlášených výzev pro občany k zapojení do spolutvorby veřejného prostoru (počet za rok)
2022 | 2023 | 2024 |
7 | 7 | 7 |
SC 2.7. – Zajištění prostorového a materiálního zázemí pro volnočasové aktivity
2.7.1. Rozšiřování infrastruktury pro venkovní akce
Budování infrastruktury pro venkovní kulturní, společenské a sportovní akce
Cílové hodnoty indikátorů:
- Kumulativní počet nově vytvořených míst vhodných pro uskutečňování venkovních společenských akcí za
rok (počet)
2022 | 2023 | 2024 |
1 | 2 | 3 |
OSS Vzdělávání, školství a volný čas
Akční plán pro Prioritní osu 2 připravila OSS Vzdělávání školství a volný čas v letech 2020 – 2021.